De radio staat bij ons steevast iedere dag aan. Om te horen hoe de radiocommercials uit onze voice-over studio on-air klinken (je krijgt de radiofreak immers niet uit de radiofreak..) en omdat we gewoon van het medium houden. En radio is nog steeds mega-populair: zo’n 12.5 miljoen Nederlanders luisterden in de afgelopen meting radio. Snel een kijkje in de meest recente luistercijfers!

Dinsdag werden namelijk weer de nieuwste luistercijfers bekendgemaakt over de meetperiode augustus/september 2018. In bijna alle markten zie je dat uiteindelijk 3 of 4 grote spelers overblijven, en in de radiomarkt is het niet anders. De 4 grootste radiozenders lopen uit op de rest. Zo zien we Radio 10 al een tijdje groeien, maar ook Q-music is opvallend goed bezig aan een opmars.

In de meting van augustus/september zit nog wel een vakantiemaand, die altijd wel een iets ander beeld geeft. Daarom kijken we ook naar dezelfde periode van vorig jaar.

radio luistercijfers 2018

De ochtend- en avondspits zijn de momenten waarop radiostations traditioneel het meest uitpakken met hun programmering. De ochtendshow moet zorgen dat luisteraars ook de rest van de dag blijven hangen en ook tijdens de middagspits wordt aandachtiger naar de radio geluisterd in de file. De grootste DJ-transfers zagen we dan ook tijdens de spitstijden.

Het Gerard Ekdom-effect

In vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden, levert Radio 2 wat in en stijgt Radio 10 opvallend hard. Het effect van DJ en voice-over Gerard Ekdom lijkt nu al zichtbaar, want met 3.9% stijging in de ochtend stijgt dat tijdslot veel sterker dan de rest van de dag van Radio 10, die stijgt namelijk met 2.8%. Bij Radio 2 zien we precies het omgekeerde: de nieuwe ochtendshow verliest 0.8% terwijl de rest van de programmering overdag slechts 0.2% verliest.

Spannende tijden voor marktleider Radio 538. De ochtendshow met Edwin Evers stijgt nog iets met 0.4%, maar hij stopt eind december bij Radio 538. Daarentegen daalt de middagshow van Coen en Sander met 2.4%. De vraagt komt die snel opkomt is wat er gaat gebeuren na de laatste ochtendshow van Edwin. Echter, een spannende periode kan juist een aanjager van creativiteit zijn, waarbij zowel programmamakers als luisteraars kunnen winnen.

Ook radioreclame in de lift

Vandaag werd ook bekend dat adverteerders in het derde kwartaal van 2018 meer hebben uitgegeven aan radioreclame. Namelijk 1 miljoen meer (3.2%) dan in hetzelfde kwartaal van 2017. De totale reclameopbrengst kwam het afgelopen kwartaal uit op 37 miljoen euro. Volgens belangenclub RAB, waarin alle Nederlandse radiostations zijn vertegenwoordigd, luistert wekelijks 88% van de Nederlanders naar de radio.

Lees meer over: Adverteren Radio 538 | Voice-mail inspreken Engelse voice-over