5 mei 2023

Echte voice-overs hebben nog weinig ‘last’ van AI

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Afgelopen week is het rapport ‘AI in the Creative Industry’ gepubliceerd, dat wereldwijd onderzocht hoe creatieve professionals denken over de snelle ontwikkelingen in AI en de toepassingen ervan in onze industrie. Het rapport komt dus op een interessant moment, net nu AI op steeds meer manieren wordt toepast: van AI voice overs tot video op basis van AI.

Nederlandse voice-overs drukker dan ooit

Bij de start van VoiceCowboys werd door sommigen voorspelt dat het voice-over beroep maar een tijdelijk bestaan zou zijn. De voice-over generator zou de komende jaren zó goed worden dat AI voice-overs niet van echte voice-overs te onderscheiden zouden zijn.

En hier zijn we, in 2023, en de echte Nederlandse voice-overs van vlees en bloed hebben het drukker dan ooit. Zeker, de robot voice-over is kwalitatief veel beter dan in 2015, maar iedereen hoort het verschil tussen een echte voice-over en een AI stem. En op de hele videoproductie is de stemacteur maar een bescheiden ‘kostenpost’. Tenminste, bij VoiceCowboys ;-).

Terug naar het rapport. Meer dan 40% van de creatieven denkt dat AI uiteindelijk delen van hun werk kan overnemen, en 85% gelooft dat AI-gegenereerde content uiteindelijk niet te onderscheiden zal zijn van menselijke creaties.

‘AI creëert nieuwe banen in de sector’

Toch verwacht twee-derde van de respondenten óók dat AI nieuwe banen in hun sector zal creëren. Ondanks het optimisme en de nieuwsgierigheid, zijn er zorgen over ethiek. Meer dan 80% stelt dat content makers gecrediteerd moeten worden als hun werk wordt gebruikt om een AI-model te trainen.

Verder verwachten creatievelingen veranderingen in hun workflow, waarbij meer dan 40% gelooft dat belangrijke elementen van hun werk kunnen worden overgenomen door AI en meer dan vier vijfde denkt dat AI binnen vijf jaar de kernfuncties van hun werk zal veranderen.

Ondanks deze verwachte verstoringen zijn creatievelingen enthousiast om te experimenteren en te leren, waarbij meer dan driekwart gelooft dat content die is gemaakt door generatieve AI de menselijke creativiteit kan vergroten.

echte voice over

‘60% heeft nog nooit AI voice-over gebruikt’

Het rapport keek ook naar het gebruik van AI voice-overs, en – voor ons dus niet verrassend, heeft veruit voor de meeste creatieven een échte menselijke stem nog steeds de voorkeur. Bijna 60% van de creatievelingen heeft nog nooit een voice-over generator gebruikt, en meer dan een derde vindt AI-stemmen nog te robotachtig.

Snelheid was de belangrijkste reden om AI te gebruiken voor voice-overs, waarbij bijna de helft van degenen die een AI-stem of tekst-naar-spraak-service gebruikten om een voice-over opname te maken, zei dat dit was omdat ze een stem nodig hadden die ze meteen konden downloaden.

AI voice-overs missen emoties en nuances

De reden waarom creatieven en makers van bedrijfsfilms AI voice-overs nog niet massaal inzetten laat zich raden: échte stemacteurs bieden een breed scala aan emoties, nuances en expressiviteit die AI-stemmen voorlopig niet kunnen repliceren.

Bovendien kunnen stemacteurs zich aanpassen aan de specifieke behoeften van een project en directe feedback ontvangen van de regisseur of de klant. Ze kunnen ook creatieve ideeën en interpretaties van de tekst bieden die niet door robot voice-overs worden overwogen.

Uniek stemgeluid en persoonlijkheid

Kortom, stemacteurs brengen ook in 2023 hun unieke stemgeluid en persoonlijkheid met zich mee, wat kan bijdragen aan het creëren van een herkenbare merkidentiteit van de opdrachtgever. Menselijke voice-overs kunnen de merkwaarden en het karakter beter overbrengen, waardoor een diepere connectie met het publiek wordt gelegd.

Wij maken ons geen zorgen of je als voice-over geld verdienen kunt in de toekomst: als je ziet wat de briefings zijn die sommige opdrachtgevers meesturen en kijkt naar de huidige stand van de techniek; dan ziet het er ook dit decennium er voor Nederlandse voice-overs nog zonnig uit.

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys