Zolang als er radiozenders zijn, bestaan er radioreclames. Want de eerste commerciële radiozender van Nederland in de jaren ‘20 was eigenlijk één grote reclamecampagne. Een reclamecampagne voor de radio. De radiomakers van Philips in Eindhoven leek het destijds slim een radiostation te lanceren in de toen nog lege ether. De gedachte was: pas als er wat te beluisteren valt, zal er behoefte aan een radiotoestel ontstaan. Enfin, de rest is historie.
Pontiac: de radio-pioneer
Voor de maker van de allereerste radiospot zoals we die nu - min of meer - kennen moeten we naar Amerika. Naar autofabrikant Pontiac om precies te zijn. Het bedrijf zag al vroeg de meerwaarde zag van radio, zeker nadat al vrij snel na de huiskamerradio ook de autoradio werd geïntroduceerd. Pontiac was dan ook het eerste bedrijf in de geschiedenis waarvoor de radio het belangrijkste communicatiekanaal werd.
Radio PhilipsZolang als er radiozenders zijn, bestaan er radioreclames. Want de eerste commerciële radiozender van Nederland in de jaren ‘20 was eigenlijk één grote reclamecampagne. Een reclamecampagne voor de radio. De radiomakers van Philips in Eindhoven leek het destijds slim een radiostation te lanceren in de toen nog lege ether. De gedachte was: pas als er wat te beluisteren valt, zal er behoefte aan een radiotoestel ontstaan. Enfin, de rest is historie.
Pontiac: de radio-pioneerVoor de maker van de allereerste radiospot zoals we die nu - min of meer - kennen moeten we naar Amerika. Naar autofabrikant Pontiac om precies te zijn. Het bedrijf zag al vroeg de meerwaarde zag van radio, zeker nadat al vrij snel na de huiskamerradio ook de autoradio werd geïntroduceerd. Pontiac was dan ook het eerste bedrijf in de geschiedenis waarvoor de radio het belangrijkste communicatiekanaal werd.
Radiospots op grammofoonplatenHun vooraf bedachte voice-over teksten lieten ze als radiospot maken en op grammofoonplaten persen. Vervolgens werden deze platen bij de radiozenders aangeleverd om in de ether te worden geslingerd. Daarom kan radiospot pioneeer Pontiac als eerste écht serieuze radio-adverteerder worden bestempeld. Niet geheel zonder succes dus, al klonk een audio commercial in de jaren ’30 nog wel een tikkie houterig.
Voordelen van radioreclame
👍 Radioreclame werkt al jarenZeker, online marketing brengt veel nieuwe mogelijkheden. Maar de mindset online is vluchtig en het is een uitdaging om op te vallen in een zee van clickbait content. Radio is wat dat betreft een oase van rust. Dat ritje onderweg naar huis, een moment waarop je niets anders kan doen dan genieten van jouw favoriete radio-dj en muziek. En juist op dat moment – zonder enige afleiding - heb je als radio-adverteerder de kans om jouw radiospot voor het voetlicht te brengen. Dat is nog eens premium adverteren op de radio.
👍 Radioreclame: B2B & B2C tegelijkertijdOp welk bedrijf staat de radio niet aan? Radio is zowel een B2C als B2B-kanon. Marketeers die zich richten op bedrijven weten dat hun mogelijkheden redelijk beperkt zijn qua B2B. Search? Zeker. Maar afhankelijk van zoekwoord soms zeer prijzige kliks. Nieuwsbrieven? Uiteraard. Maar nieuwsbrieven zijn slechts in beperkte mate te verzenden. Dan radio reclame: ga een pakkende radiocommercial laten maken, kies de juiste zender, en met een goed geplande campagne heb je de kans om op de werkvloer synoniem te worden voor jouw B2B-product. Net als HP synoniem voor printen is geworden.
👍 Radiocommercials zijn zo gemaaktAan de hand van jouw campagnedoelstellingen kan (met een blik op de actuele luistercijfers) in een paar minuten worden verteld welke zender daarop het best aansluit. Hetzelfde geld voor spotproductie. Door onze jarenlange ervaring hebben wij de beste reclameformats al op de plank liggen. Radiospotjes waarvan we weten dat ze converteren, en goed ook. Wanneer je ons op maandag belt, kun je de maandag erop (dus binnen een week) al on on-air met een radiospot. Een radiospot opnemen kan al binnen 24 uur.
👍 Radioreclame heeft perfecte eigenschappenRadiostations worden door luisteraars vertrouwd: een prettige eigenschap. Want van wie neem je eerder wat aan? Die gezellige radiovriend of een vreemde? Een goed radiospotje kan superpersoonlijk worden ervaren, alsof het wordt ingefluisterd door een goede vriend. Die vriend spreek je trouwens ook vaak. Doordat de kosten radioreclame 538 uitzenden erg meevallen, komen mensen gemiddeld tot 4x meer in contact met radiocommercials dan tv-spots (met hetzelfde budget). Daarom noemt met de radio een frequentiemedium.
Radiospot maken
We kunnen al na een kort gesprekje per telefoon of e-mail aan de slag. Maar we willen nu alvast onze 5 favoriete tips voor een succesvolle campagne met je delen.
Tip 1: Start radiospots sterkWanneer je zendtijd voor radioreclame hebt ingekocht is het tijd om de aandacht te grijpen. Dat doe je doorgaans niet met saaie introducties. Begin direct met de kern en start met de voordelen van je product te communiceren. Met onze eerste tip in je achterhoofd weet je precies wie je wilt bereiken en kun je een pakkend script voor deze ontvanger in je radiocommercial laten maken. Een truc die we wel eens gebruiken is om te starten met de naam van de zender: “Hey Radio 538 luisteraar!”. Hiermee heb je meteen de oortjes te pakken, want men luistert immers naar Radio 538.
Tip 2: Ken je doelgroep goedOf het nu radio, televisie, print of online betreft: je moet weten welke doelgroep de ontvanger van je radiocommercial zal zijn. Hoe oud zijn ze? Welk geslacht wil je bereiken? Wat verdienen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Kan je het belangrijkste focus-persoon omschrijven die je met je radioreclames wilt bereiken? Belangrijke vragen die bepalend zijn bij zowel de ontwikkeling van je radiospot als de inkoop van zendtijd.
Tip 3: Kies geweldige radio voice-oversEffectief spreken is onontbeerlijk bij de radio. Zonder beeld komt alles op de juiste techniek van een spreker aan, zoals de juiste toon en emotie. Het spreekt vanzelf dat een ervaren professionele voice-over meer technieken in huis heeft dan een startende stem. Maar soms wil je juist iemand die klinkt als iemand uit je doelgroep, dan is een natuurlijke klank juist een voordeel. Beide stemmen kunnen geweldige voice-overs zijn, als je maar uitkijkt voor beginnende stemmen die willen klinken als een ervaren voice-over. Omdat VoiceCowboys een in-house stemmenbureau heeft, heb je daar bij ons geen zorgen over.
Tip 4: Probeer eens wat andersWanneer je een groter budget hebt en radioreclame voor de lange termijn wil inzetten, kan het lonen opmaat gemaakte muziek voor je campagne te laten maken. Of zelfs laten inzingen zodat iedereen jouw radiospot kan meezingen. Echter, net als bij stemmen, is alles goed als je maar geen radiocommercial laat maken die moet klinken als 50.000 euro en maar 500 euro mag kosten. Sommige dingen gaan gewoonweg niet. Maar in drukke reclameblokken met veel muziek kan soms een radiocommercial zonder muziek maar met een superopvallend of grappig geluidseffect minstens zo goed werken.
Tip 5: Gebruik simpele CTA's (call-to-action)Stel jezelf de vraag: wat is hetgeen wat de luisteraar sowieso moet gaan doen aan het einde van je radiospot? De website bezoeken? Bellen? De winkel bezoeken? Wat het ook is, zorg dat het duidelijk is voor de luisteraar. Radioluisteraars kunnen niet klikken op een link. Vaak hebben ze ook geen pen bij de hand om een ingewikkelde url op te schrijven. Maak het je luisteraar dus zo makkelijk mogelijk door deze regels te volgen:
- Noem geen telefoonnummers. Je vergeet ze snel en nemen veel dure reclameseconden in beslag. Gewoon niet doen. Maar als het moet een kort 0800 of 0900 nummer.
- Gebruik speciale landing urls als je website niet zo makkelijk te onthouden is. Zo adviseerden wij ooit voor een personeelscampagne van Group 4 Securicor (die van de geldwagens) de speciale url “werkenmetgeld.nl”. Ook adviseren wij altijd om de ‘www’ weg te laten.
- Herhaal je CTA minimaal 2x. De eerste keer kan de CTA nog niet helemaal binnen zijn gekomen, maar als je ook nog een keertje eindigt met je CTA zit je helemaal safe.
- Zet de luisteraar in beweging. Wanneer de luisteraar geïnteresseerd is geraakt door je radioreclame is het zaak het ijzer de smeden als heet is, want anders is de aandacht weer bij één van de andere radiospots. Geef ze een tijdelijke aanbieding. Creëer een noodzaak om ze in actie te laten komen.
Wat kost een radiocommercial?
Kosten radiocommercial 📻
1 stem zonder muziek | 1 stem met muziek | 1 stem met muziek & FX |
Audionabewerking: ✔ | Audionabewerking: ✔ | Audionabewerking: ✔ |
Uploaden via EAR: ✔ | Uploaden via EAR: ✔ | Uploaden via EAR: ✔ |
Muziek afgekocht: -- | Muziek afgekocht: ✔ | Muziek afgekocht: ✔ |
All-in prijs: €650.-- | All-in prijs: €850.-- | All-in prijs: €950.-- |
Extra radioservices 📻
Tag-on / reminder-spot | Incl. muziek & FX | €350.-- |
Copywriting radiospot | Incl. 2 correctierondes | €300.-- |
Strategisch zendtijd-advies | Meeste bereik, laagste prijs | GRATIS |
Genoemde tarieven zijn exclusief BTW en inclusief 100% tevredenheidsgarantie.
1 stem mét muziek vanaf €850Een goede landelijke radiocommercial kost als basisspot €850 exclusief BTW. Dit tarief bestaat uit het tarief van de radio voice-over en de productie van de radiospot. Je script wordt professioneel ingesproken zonder bijkomende studiokosten en we cureren en monteren de reclamemuziek in onze radioproductie studio. Uiteraard kunnen we zelfs speciaal muziek op maat laten componeren en deze laten inzingen als een echte Top40-hit. Als je daarin geïnteresseerd bent praten we graag verder met je om een scherpe offerte voor te kunnen leggen. Niet geheel onbelangrijk: ook de afkoop van de muziek is al voor je geregeld, dus géén (dure) rekeningen voor muziekgebruik achteraf.
1 stem zonder muziek vanaf €650In het geval van een beperkt budget kun je ook kiezen voor onze 'budgetspot'. Dat zijn radiocommercials met alleen een voice-over zonder eventuele effecten en muziek. Uiteraard zijn budgetspots niet voor iedere campagne geschikt, maar voor korte mededelingen of campagnes voor de zakelijke markt werkt dit uitstekend - en soms zelfs beter. Ook voor populaire 5 seconden spots adviseren wij regelmatig geen muziek. Wij leveren dan de radiocommercial getimed aan (bijvoorbeeld precies 10 of 5 seconden) in een afgemixt -6dB WAV formaat waardoor deze direct bij zenders als BNR, Qmusic of Radio 538 kan worden aangeleverd.
Mits goed geschreven en ingesproken kunnen bovengenoemde budgetspots (ook wel 'kale' commercials in radiotermen) behoorlijk goed klinken als een volwaardige radiospot. Mocht jouw reclamecamapgne hiervoor geschikt zijn, betaal je slechts enkel het voice over tarief. We kijken graag voor je of dit kan.
Wat kost radioreclame?
Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender. Zo is Radio 538 duurder dan Q-music, maar je bereikt ook meer mensen. Ook de uitzendperiode speelt een rol. Traditioneel is december het duurst en de januari het goedkoopst. Het zelfde geldt voor het moment van de dag: de ochtend is een stuk prijziger dan de avond, maar het bereik om 09:30 is fors hoger dan om 22:00 ’s avonds.
Iedere spotseconde teltRadioreclame wordt verkocht in een veelvoud van 5 seconden. Dus wanneer je 10 seconden inkoopt en je levert een radiospotje van 8 seconden aan, zal er toch voor 10 seconden in rekening worden gebracht. Belangrijk dus hierop te letten bij het schrijven van je radiocommercial. Wat wij vaak als simpele tip geven, wanneer een opdrachtgever zelf de tekst voor zijn radioreclame wil schrijven, is om het script hardop (op een normale manier) op te lezen en daarvan de seconden te timen. Dan zit je vaak behoorlijk goed qua timing.
Speciale doelgroepzendersDe keuze van de zender bepaald in grote mate ook de kosten. Zo heeft een station als BNR relatief een klein bereik, maar de mensen die ze bereiken zijn wel heel waardevol. Denk aan managers die beslissen welk prijzige softwarepakket moet worden aangeschaft voor 1.000 personeelsleden. Kortom: zeer effectief bereik voor B2B spelers. Je buurvrouw die altijd Skyradio luistert zal dan je radiospot niet hebben gehoord, je marketingmanager zal tevreden zijn wanneer hij de conversie van zijn BNR reclame gaat monitoren.
Ga je voor groot of klein?Bereikskanonnen in Nederland zijn zenders als Radio 538, Sky Radio en Radio 2. Grote radiostations met een groot bereik die er zeker voor kunnen zorgen dat op een verjaardagsfeestje iedereen je radiospot heeft gehoord. Een zender als 100%NL heeft een kleiner bereik als de eerder genoemde zenders, maar doordat bij 100%NL juist voordeligere tarieven worden gehanteerd kun je het daar permitteren een campagne langer uit te zenden. Op deze wijze kun je voordelig gebruikmaken van de kracht van herhaling. Op basis van je budget en doelstelling kan een passend advies worden gegeven.
Kosten adverteren per zenderbereik 📻
RPO Regionale zender | Kleine landelijke zender | Grote landelijke zender |
1 week, 5x per dag | 1 week, 5x per dag | 1 week, 5x per dag |
250.000 luisteraars | 500.000 luisteraars | 2.000.000 luisteraars |
Kosten ca. €1.500 | Kosten ca. €5.000 | Kosten ca. €12.500 |
Kosten adverteren per radiomerk 📻
Adverteren op Radio 4 | Adverteren op Radio 3 | Adverteren op Radio 2 |
1 week - 10" radiospots | 1 week - 10" radiospots | 1 week - 10" radiospots |
250 seconden zendtijd | 250 seconden zendtijd | 250 seconden zendtijd |
Kosten ca. €6.500 | Kosten ca. €7.500 | Kosten ca. €11.000 |
Deze tarieven zijn indicatief waarbij evt. kortingsacties ook nog niet zijn meegenomen. Wil je een exact beeld van de kosten per GRP, m.a.w. hoeveel luisteraars in jouw doelgroep worden bereikt en tegen welke kosten? Neem dan contact op voor een gratis offerte.
Radioreclame inkopen
Methode 1: Inkoop via radiostationsRadioreclame kun je op twee manieren inkopen: via radiozenders of via mediabureaus. In het geval van direct zaken doen met een radiostation moet je wel redelijk ingevoerd zijn in de materie en je ervan bewust zijn dat je niet altijd de best passende campagne krijgt aangeboden. Als je bijvoorbeeld jouw doelgroep beter kunt bereiken bij Radio 538, zal 3FM je natuurlijk niet Radio 538 of BNR adviseren. Of je moet toevallig Andries Knevel aan de telefoon krijgen. Reclamezendtijd bij de NPO wordt trouwens verkocht door de STER en niet door de individuele omroepstichtingen zelf. Dus Knevel adviseert sowieso niets 🤓.
Methode 2: Inkoop via mediabureausDe meeste adverteerders kopen radioreclame in via een mediabureau. Dit zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in media en het inkopen ervan. Zij doen onderzoek en maken deals met met radiostations, en zijn daardoor een belangrijke relatie voor de radiozenders. Een mediabureau vertegenwoordigd soms wel tientallen klanten en kan daardoor betere deals afdwingen voor jou als klant, mede dankzij volumekorting. Maar zoals overal in het leven dient gemak ook de gemiddelde mediamens, en worden sommige bureaus lui wat onderhandelingen van een audio commercial betreft.
Methode 3: Inkoop via VoiceCowboys (tip!)VoiceCowboys is ook een mediabureau, maar dan wel een cowboy-versie. Voor landelijke spelers met een relatief klein mediabudget dat supereffectief moet worden ingezet. Adverteerders die value for money zoeken. Voor hen hebben wij soms restdeals voor radiozendtijd kosten beschikbaar. Zo scherp dat we niet mogen publiceren welke zenders dat zijn, maar geloof ons: uitzenden tegen de laagst mogelijke radioreclame kosten.
Buiten de gebruikelijke bruto tariefkaarten om kan VoiceCowboys tot wel 30% goedkoper een nationale radiocampagne plaatsen. Mocht je daar interesse in hebben bel dan ons reclamebureau op 020-210 1214 en we presenteren je enkele spotgoedkope opties. Met VoiceCowboys heb je dus een one-stop-shop voor zowel de productie van je spot als de media-inkoop. Dat is makkelijk én voordelig zaken doen.