Het kan je bijna niet zijn ontgaan: Instagram kondigde afgelopen maand haar nieuwe videoplatform aan: IGTV. Met IGTV gaat Instagram direct de concurrentie aan met Snapchat en YouTube. Aangezien veel van onze opdrachtgevers video’s produceren voor de social platforms duiken wij eens in de filosofie achter deze nieuwe app en de voice-over tarieven voor IGTV. 

Wat is IGTV?

IGTV is zowel een nieuwe functie binnen Instagram als ook een nieuwe app, met het grote verschil dat IGTV zelf 100% video is. Zo is de maximale lengte voor een video binnen Instagram 1 minuut, en binnen IGTV tot wel 60 minuten. Het grootste verschil met YouTube is dat IGTV volledig ‘mobile-first’ is, oftewel: verticale video’s. Dit is een totaal andere beleving ten opzichte van YouTube, waar alle video’s horizontaal worden getoond. Kortom: IGTV is max. 60 minuten video’s kijken in een speciale app.

Moederbedrijf Facebook heeft uiteraard de data van hoeveel mensen nou daadwerkelijk horizontaal video’s bekijken mobiel. Nou, bar weinig: een paar procent. IGTV zegt dan ook dat bij deze tijd op mobiel gewoon verticale video’s horen. Ook kan erbij worden aangetekend dat Instagram een prima track record heeft als het gaat om het introduceren van nieuwe social diensten: ook het van Snapchat gekopieerde Instagram Stories is een succes geworden.

Instagram: ‘Huidige videobeleving onnatuurlijk’

De eindbaas van Instagram is vol zelfvertrouwen, de CEO maakte YouTube met zijn keynote directe concurrent YouTube met de grond gelijk: “De manieren waarop we in 2018 mobiele video’s consumeren zijn enorm verouderd. Ga maar na: vandaag de dag bekijken we video’s die gemaakt zijn voor een tv-scherm op een vertikaal scherm. Dat betekent dat we onze telefoons heel awkward moeten kantelen of heel klein bekijken met twee grote zwarte balken.”

Daarbij tekent de CEO aan dat de videobeleving op mobiel heel onnatuurlijk is: “De huidige video-apps starten allemaal met een zoekbalk om video’s te vinden die je leuk vindt. Maar wanneer was je laatste keer dat je de tv aanzette en een zoekterm moest intypen om te kunnen kijken?”

Geen zoekbalk is naast het formaat dus een ander groot verschil met YouTube, want op IGTV start de gebruiker direct met relevante content die worden gepresenteerd op basis van je voorkeuren (data) die ze van je hebben en dus ook de volgers die je volgt. Je krijgt direct bij het openen van IGTV-app video’s voorgeschoteld.

Ook anders dan de andere apps is, dat je niet direct vanuit de app zelf video’s kan opnemen. Hierdoor wil men hoogstwaarschijnlijk ervoor zorgen dat de kwaliteit van de content omhoog gaat, aangezien gebruikers eerst hun eigen video’s voor publicatie moeten selecteren, cureren zoals dat zo mooi heet. Je kan overigens wel gewoon video’s van je videoroll mobiel uploaden.

IGTV zet de social video-wereld dus letterlijk op z’n kop met hun nieuwe verticale video standaard. Of dat logisch is? Volgens IGTV wel: “Kijk, het menselijk lichaam is verticaal en ons gezicht is verticaal. Dat er tot op heden alleen maar horizontale video’s werden gemaakt en gekeken is gewoon gecultiveerd en onnatuurlijk.” En daar heeft de beste man best een punt, iedereen kijkt wel de hele dag verticaal naar zijn telefoon.

Content creators als zenders

Met IGTV wil het bedrijf een ideale tv-beleving op mobiel brengen, met het verschil dat op IGTV niet de tv-zenders maar de content creators de zender zijn. En wat we altijd mooi vinden aan zulke grote lanceringen als IGTV, dat die marketing-technisch lekker uitgekookt zijn. Premium brands zijn van te voren op de hoogte gebracht zodat ze meteen kunnen shinen met hun op maat gemaakte content voor het nieuwe platform. Zo publiceerde Gucci direct haar Gucci Cruise 2019 Fashion Show al verticaal.

Voice-over tarieven voor IGTV

Tot slot de vraag wat onze tarieven zijn voor een voice-over die wordt ingezet op IGTV. Goed nieuws, want wanneer je een social video zonder advertentiebudget publiceert, zien onze voice-overs deze IGTV opdracht als een voordelige bedrijfsfilm klus á €189. Een vriendelijke all-in prijs, en niet slechts een uurtarief voice-over. Ook prettig: een voice-over English voor IGTV bestel je tevens voor dit scherpe Hollandse tarief.