Je kent Mario natuurlijk, want die gezellige “whoo-hoos” uit Nintendo’s meest populaire videogame ooit zijn onvergetelijk. Achter al die kreetjes zit ook nog eens een hele sympathieke stemacteur.  Ontmoet Charles Martinet, de professionele voice-over achter ’s werelds meest avontuurlijke loodgieter sinds 1985.

Toen de Nintendo Entertainment System (NES) in ’85 werd gelanceerd, is Mario direct het boegbeeld geworden. En niet zonder succes. Van het spel Super Mario werden 40 miljoen exemplaren verkocht en maakte de NES een groot commercieel succes. Maar hoe word je nou voor zo’n game gescout? Het ging minder spannend dan je denkt:

In 1990 werd Martinet gescout om Mario de Engelse voice te geven. De technicus zei: “Je bent een Italiaanse loodgieter uit Brooklyn, een karakter voor een videogame van Nintendo genaamd Mario”. Maar Martinet wist zelf helemaal niets van videogames. Toen de technicus ‘Actie!’ riep, lepelde Martinet uit het niets een tone of voice op, die al 28 jaar bepalend is voor het karaktergeluid van Mario.

Hello it’s me, Mario’s voice

Het verhaal van Martinet – Hello it’s me, Mario – is een prachtig praktijkvoorbeeld van hoe toeval en creativiteit elkaar raken. Hoewel het werken met professionele voice-overs een hoop onzekerheden uitsluit, soms klinkt een voice-over nog veel beter dan je dacht. Het brengt direct een film of karakter tot leven. Je ziet het voor je. Dat zijn de mooiste momenten uit ons werk.

Mario’s bedenker: Shigeru Mitamoto

Nu we het toch over Mario hebben willen we je zeker niet de onderstaande mini-docu over Shigeru Mitamoto onthouden. Hij is de videogameontwerper van ondermeer Donkey Kong, The Legend of Zelda en Mario. Een supercreatief dus, en daarbij ook nog eens heel intelligent. Want: hoe leg je mensen in 30 seconden het idee van je spel uit, zonder dat een handleiding nodig is? Ontdek Mitamoto’s design-geheim in de video:

Terug naar onze homepage.