De Loden Radioleeuw nominaties van AVROTROS-programma Radar: wij houden ervan. Vooral omdat er iedere keer weer te leren valt. Welke merken het goed doen. In onze ogen is die Loden Leeuw gewoon een compliment. Want reclame moet opvallen, en deze Loden Leeuw genomineerden deden dat in het afgelopen jaar zéker. Kortom: wat valt er te leren van deze Nederlandse radioleeuwen?

Kruidvat: ‘abnormale stem’

Dagelijks spreken wij opdrachtgevers met een iets kleiner budget die wel heel Nederland als speelveld hebben. Als je dan niet dezelfde grp’tjes als Kruidvat kunt inkopen, moet je slim zijn. Iets meer tegen het reclamerandje aanschuren. Want met een niets-aan-de-hand-spotje die een paar weken braaf op radio en/of tv wordt uitgezonden bereik je doorgaan niet wat je wil: actie in de taxi!

Kruidvat doet het naar onze mening al jaren supergoed. Niet alleen vallen de spots op, ze gooien er ook nog het nodige reclamebudget tegenaan. Genoeg om dus ook het Radar publiek te bereiken. Volgens het programma vinden de stemmers de Kruidvat campagne “overdreven, volstrek abnormale spreektaal” en “een irritante stem”.

Gelukkig heeft Kruidvat ook gewoon oordopjes in de aanbieding.

Online.nl: ‘Internet, tv en grr’

Ook zeer aardig waren de reacties op de Online.nl tv-campagne. Volgens Radar zorgen de spots dat “het bloed onder je nagels wegtrekt”. En nu komt het: “het zinnetje ‘internet, tv en bellen’ wordt als te vaak en te luid ervaren”.

Als mensen ’s nachts wakker worden met de zin ‘internet, tv en bellen’ en dat koppelen aan Online.nl – dan heb je volgens ons als reclamemaker ook iets goed gedaan. Mocht je de campagne niet kennen: op een zeurderig opera toontje wordt aan het einde van de spot ‘internetttt, teeveee en bellennnn’ gezongen. Lachen én valt op, blijkt.

Eyewish: ‘Ik kom voor een multifocaaaaale..’

De Eyewish campagne met René Froger behoeft geen verdere uitleg, denken we. Ook deze spots konden de Radar-kijkers niet echt bekoren: “zijn Amsterdamse accent en gezang worden niet gewaardeerd” klinkt het resoluut uit het Radar-panel.

De Speld spendeerde er nog een bericht aan (40.000x gedeeld!) waarin werd geopperd een crowd funding op te zetten om Froger aan een ooglaserbehandeling te helpen. Haha. En een goed excuus voor ons verder om deze fantastische Froger-imitatie van Frank Evenblij nog eens in het zonnetje te zetten.

KISS: ‘Keep it simple, stupid’

Je kunt als reclamemaker natuurlijk gaan voor de Gouden Loekie: de beste radio commercial maken van het jaar. Met de bekendste en leukste acteurs de studio induiken en met ‘iets grappigs’ komen. Meestal is dat juist veel gevaarlijker, want humor is ook heel persoonlijk – zo zullen de meeste voice-over bedrijven beamen.

Ook komt de grap niet altijd aan in een vol reclameblok, en wordt het doel (verkopen) niet niet gehaald. Dat geld kun je beter inzetten voor extra contactmomenten. Gewoon in 5 of 10 seconden kei-helder vertellen wat er te halen valt met een kei-goeie call-to-action. Misschien niet zo sexy, maar wel scoren op de bang-for-buck meter. En hopelijk kans maken op een Loden Radioleeuw, zodat iedereen je kent.

Lees ook: Irritantste radiospot van 2017 blijkt heel effectief