2 april 2019

Waarom gadgets vrouwenstemmen hebben

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

De titel van deze blogpost zou wat wenkbrauwen kunnen doen laten fronsen, maar de man vs. vrouw en discussie blijft nu eenmaal een hot item in onze voice-over wereld. Want voor welk geslacht moet je kiezen als je geen voorkeur hebt? En er zijn toch amper vrouwen op de radio, omdat mannenstemmen prettiger klinken? Onzin natuurlijk!

Over voice over bestellen gesproken, om eerlijk te zijn ‘verkopen’ vrouwelijke voice-overs al sinds onze start ietsje beter dan het mannelijke geslacht: 54% vrouw vs. 46% man. Onze klanten delen de mening van de gemiddelde radiobaas dus niet. En nog een verschil. Traditionele media, zoals radio en tv, handelen nog vaak vanuit hun onderbuik. Klinkt heel mooi, maar handelen vanuit data lijkt meestal toch verstandiger.

En grote hoeveelheden data is nu precies waar slimme spraakassistenten zoals Alexa, Cortana, Siri en last but least Google Home bepaald geen gebrek aan hebben. Sterker, Amazon heeft voor Alexa als één van de eersten hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en eindigde voor de spraakassistent – zoals we nu weten – met een vrouwelijke stem.

Stanford University professor Clifford Nass, een bekende autoriteit op het gebied van onderzoek naar stemmen, zei het zo: “Het is veel gemakkelijker om een vrouwelijke stem te vinden die iedereen leuk vindt dan een mannelijke stem die iedereen leuk vindt. Het is een goed ingeburgerd fenomeen dat het menselijk brein is ontwikkeld om vrouwelijke stemmen leuk te vinden.”

Maar waarom zijn bijna alle radiozenders nog steeds vooral bevolkt door mannelijke presentatoren? Jacobs, een toonaangevend radio-adviesbureau uit de VS, verbaasde zich hier ook al heel lang over. Zeker, omdat vrouwelijke luisteraars in de Amerikaanse radiomarkt voor adverteerders belangrijker zijn dan mannelijke luisteraars.

Jacobs: “In elke branche worden overtuigingen over wat wél of niet werkt als folklore doorgegeven van generatie op generatie. Dat grote technologiebedrijven, die hun beslissingen baseren op data, hebben vastgesteld dat een vrouw aantrekkelijker is om naar te luisteren dan een man, zou mensen in de radiowereld toch aan het denken moeten zetten.”

NASA had in de jaren ’60 – dus reeds lang vóór de moderne online spraakassistenten – al de kracht van vrouwelijke voices had ontdekt voor haar eigen spraakassistent(e). Het bleek namelijk dat mannelijke astronauten veel beter reageerden op een voice over vrouw. NASA had natuurlijk minder data tot haar beschikking dan de Alexa’s van deze wereld, maar ze waren hun tijd dus eigenlijk ver, héél ver vooruit.

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys