Je video is klaar en de voice-over kan worden geboekt. Wanneer je een bedrijfsfilm hebt gemaakt, ligt de keuze van je stema min of meer al een vast door het vastgestelde voice-over budget. Toch zijn er zeker merken die bekende stemmen inzetten voor hun online video ads, omdat ze het ‘geheim’ kennen van de toegevoegde waarde van een bekende Nederlandse voice-overs. Waarom zou je juist wél of niet werken met zo’n bekende stem? Stemmenbureau VoiceCowboys legt uit.
Informatie
Bekende voice-overs vallen op
Het grootste voordeel van bekende stemmen is – niet verbazingwekkend – hun herkenbare stem. Doordat zij als bekende Nederlander, populaire zanger of TV persoonlijkheid veel te horen zijn, reageren mensen in positieve zin eerder op een bekendere stem dan een onbekende stem. En in een reclameblok met dure zendtijd is dát natuurlijk een groot voordeel.
De grotere campagnes worden vaak op alle platforms uitgezonden, zoals online, tv en radioreclame. Zeker bij radioreclame is het audiocomponent nóg belangrijker. En omdat de meeste opdrachtgevers nu eenmaal toch een warme, lage voice-over stem kiezen, lijken heel veel radiocommercials op elkaar. Dat is eigenlijk niet wat je wil. Je wil eruit springen!
Millennial voice-overs
De boel omdraaien en niet altijd voor het standaard geluid gaan loont dus. Daarom biedt VoiceCowboys al een tijd lang millennial voice-overs aan zoals Nederlandse voice-over Carlijn, oftewel stemacteurs die meer klinken als gewone mensen. Door hun authentieke geluid vallen ze nog meer op, en voelen mensen zich meer aangesproken, zo is de gedachte.
Aandachtspunten
De ervaring leert dat bekende stemmen graag zoveel mogelijk zaken willen dichttimmeren in een voice-over buy-out overeenkomst. Dan weet iedereen waar ‘ie aan toe is, maar biedt natuurlijk wel veel minder ruimte voor flexibiliteit. Even een gratis voice-over inspreken omdat er toch nog een extra commercial tag-on moet worden ingesproken is er niet meer bij.
Bereid je offerteverzoek voor
De ervaring leert gelukkig óók dat de bekende stem niet graag een mooie voice-over opdracht wil mislopen. Het loont hierbij wel om vooraf goed na te denken over wat je precies nodig hebt, plus eventuele extra varianten (die je nog niet nodig hebt!) in je offerteverzoek mee te laten nemen. Want vooraf onderhandelen is nu eenmaal veel makkelijker dan achteraf.
Voice-overs met eigen studio
De tijd dat bekende stemacteurs bij uitzondering een thuisstudio hadden ligt gelukkig steeds verder van ons af. Bij een one-off campagne is dit niet zo’n punt, maar vooral als je online campagnes wil kunnen bijsturen (en voice-over teksten wilt actualiseren) is een stemacteur met eigen studio eigenlijk een must. Je bespaart simpelweg de kostenpost van een externe geluidsstudio en kunt binnen 24 uur live zijn met een nieuwe uiting.
Conclusie
Bekende voice-overs brengen een opvallend en aansprekend geluid in je commercial. Voor die bekendheid zal wel betaalt moeten worden en bovendien lever je in op flexibiliteit. Een goed alternatief zijn daarom millennial voice-overs: zij klinken als ‘gewone’ mensen waardoor ze óók dat opvallende en aansprekende randje aan je campagne geven.