Het is alweer de laatste maand van het jaar! Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Hopelijk was het een goed jaar voor je. Of een goed half jaar, zoals bij ons, dan is het ook al goed. Met De Telegraaf die ons direct in het stemmenzadel hielp waren wij in ieder geval verzekerd van een droomstart.
Iedere dag leren we, iedere dag ontstaan er ideeën om VoiceCowboys nog beter te maken. De eerste uitbreidingen zul je waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2017 al terug kunnen zien op onze site. Daarbij zullen we een zeer aardige verrassing in het aanbod aanbrengen, maar daarover later meer. Het is nog maar begin december, we moeten nog niet al ons vuurwerk verschieten. 😉
Onze voorspellingen voor 2017
Als aanbieder van voice-overs hebben we de eer gehad om voor zeer diverse merken te werken. Merken die vaak langer bestaan dan wij. Daardoor spreken we regelmatig creatieven met een heldere kijk op marktontwikkelingen. Op basis van deze gesprekken en observaties willen we graag onze voorspellingen met je delen wat betreft de voice-over trends voor 2017.
1. Meer nieuwe stemmen
Hoewel wij enorm fan zijn van de lekkere voice-over stemmen, zien we steeds vaker klanten die specifiek vragen om een ‘normale stem’. Het kostte ons een tijdje om dit goed te kunnen verwoorden, maar deze omschrijving is het geworden: gewone stemmen zónder accent die fantastisch een boodschap kunnen overbrengen. Een tikje meer gewoon en naturel dan voorheen, zou je kunnen zeggen.
2. Meer verhalen..online
Het grootste deel van onze klanten zoekt een stem om (online) een verhaal te vertellen. Dankzij webvideo hoeft een boodschap niet meer in een tv-spot van 20 seconden te worden gepropt. Ook speelt er iets bij de traditionele televisie dat van invloed is. Want steeds minder mensen kijken tv, waardoor tv-zenders hun tariefkaarten flink duurder hebben gemaakt.
Schaarste noemt de tv-branche dat. Maar in plaats van dat ze beter hun best doen om meer bereik voor adverteerders te genereren, doet de tv-branche dus het tegenovergestelde. Ze lijken achterover te leunen en laten adverteerders betalen voor hun onderprestaties. Wellicht een reden dat adverteerders hun toevlucht zoeken in online video. Online kunnen zij selectiever hun doelgroep bereiken tegen betere tarieven.
Daarom is branded videocontent zo hot. Online kun je nog de tijd nemen om als merk je verhaal te vertellen, secondeprijzen spelen er geen rol. Op Facebook betaal je bijvoorbeeld puur op basis van bereik in plaats van tijd. Sterker, blijven mensen langer kijken krijg je (gratis) meer bereik. Kortom, meer ruimte voor verhalen. Verhalen die voice-overs mogen inspreken.
3. Meer snelheid
Tegenwoordig willen bedrijven (met social media in het achterhoofd) hun video’s veel sneller plaatsen. Soms dezelfde dag nog. Bedrijven als Booking.com en Coolblue hebben inmiddels zelfs hun eigen video-afdelingen. Is er een nieuwe bestemming of product, dan is het zaak daar zo snel mogelijk een complete video over te maken. Ook spreken wij regelmatig bureaus die contracten sluiten met merken om wekelijks verse videocontent aan te leveren.
Allemaal met als doel videocontent sneller te kunnen brengen en de videokanalen effectiever te gebruiken. De voice-over zal vermoedelijk steeds sneller moeten schakelen. ‘Same day delivery’ zal hoogstwaarschijnlijk gemeengoed worden de komende jaren. Gelukkig zal dit geen probleem zijn, aangezien bijna iedere professionele stem vanuit huis kan leveren. Onze taak om dit proces nog beter en sneller te faciliteren.
Wat ons betreft wordt 2017 een interessant jaar. Met online content durft men meer te experimenteren, wat het inspreken voor onze voice-overs ook interessant maakt. VoiceCowboys wenst je alvast een fijne warme decembermaand met hopelijk op de valreep nog een aantal mooie opdrachten dit jaar.