Onze voice-over stemmen was het al opgevallen: adverteerders op televisie maken steeds meer gebruik van korte tv-commercials, ook wel short-form ads genoemd. Het blijkt dat deze korte spots net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spots. Reclamemakers moeten uiteraard wel opletten dat ze de juiste doelstellingen en een goede creatie blijven nastreven. Dit alles blijkt ook uit een breed marktonderzoek van het gerenommeerde merkbureau Phoenix MI.

Het merkbureau geeft aan dat korte tv-commercials – waaronder spots van 5 tot 7 seconden worden verstaan – de komende 12 maanden een zeer grote kans bieden aan marketeers. Ter onderbouwing van deze stelling heeft men 100 verschillende korte TV-commercials – die zijn bekeken door 35.000 volwassen respondenten – qua effectiviteit vergeleken met de benchmark resultaten van lange tv-spots.

En wat blijkt? Korte tv-commercials scoren bijna op hetzelfde niveau als de lange TV-commercials als het gaat om reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering. Door gewenning van tv-kijkers zal de impact en kracht alleen nog verder gaan toenemen. Voor korte spots gelden dan ook qua uitvoering precies dezelfde regels als voor traditionele 30 seconden spots. Of zoals een goed onafhankelijk mediabureau zal adviseren: ‘Hou je boodschap simpel, focus je en vermijd informatie overload.’

Meer gewend aan korte commercials

Omdat consumenten steeds meer gewoon zijn met korte commercials online, zullen ze ook gaan wennen aan korte commercials op televisie. De impact en kracht zal daardoor de komende tijd nog sterker worden. Wel is het zaak een gevoel voor balans houden. Adverteerders moeten niet simpelweg de lange commercials bij het grofvuil zetten en de focus alleen nog maar richten op korte tv-commercials. Kijk eerst welk format het beste bij je merk past.

Korte commercials versterken merkboodschap

Terwijl een juist uitgevoerde korte tv-spot vaak op zichzelf zeer effectief kan zijn, werken korte tv-spots over het algemeen het best als deze ondersteund worden met een bredere marketingcampagne. Want net zoals social media een manier is om je merkboodschap te versterken kunnen short form ads deze functie ook vervullen.

Eigenlijk zijn wij niet enorm verrast door deze uitkomsten. Op dit moment hebben we meerdere 5 seconden radiocampagnes on-air. Want laten we eerlijk zijn: een goede creatieve spot van 30 seconden die blijft hangen, dat lukt slechts enkele merken per jaar. Een ijzersterke 5 seconden spot geeft een grotere kans op succes én je houdt zendtijd over voor (veel) meer contactmomenten. Misschien niet zo sexy, maar het werkt wel! Of de radiozenders blij zijn met korte radio reclame is een andere vraag.. 🙂

Zoek je een voice-over voor jouw korte radio- of tv-commercial? VoiceCowboys heeft naast het populaire online stemmenbestand een breed offline stemmennetwerk en weet altijd de meest uiteenlopende voice over opdrachten in te vullen. Bel, chat of mail ons gerust.