Ramsey Nasr (Rotterdam, 1974) is een bekende dichter, schrijver, essayist, acteur, regisseur, librettist en vertaler van deels Palestijnse komaf. En aan dit indrukwekkende rijtje kan nu ook ‘Nederlandse voice-over’ worden toegevoegd als stem voor de nieuwe campagne van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Het Koninklijk Concertgebouworkest wil met de campagne het draagvlak voor klassieke muziek verbreden. Want, we worden dagelijks overspoeld met informatie en prikkels. Maar luisteren we nog wel echt? Luisteren is belangrijk, maar vraagt om aandacht. Het is een kunst. Dat weten onze professionele voice-over stemmen maar al te goed!
De kunst van het luisteren is het oefenen en onderhouden. Muziek kan daarbij enorm helpen. Zo leert klassieke muziek mensen beter luisteren, naar zichzelf én naar anderen. Het Concertgebouworkest moedigt daarom mensen aan om open te staan voor klassieke muziek. Het orkest gelooft in de kracht van klassieke muziek en wil meer mensen die laten ervaren.
Onderzoek: klasssiek heeft groeipotentieel
Onderzoeksbureau Totta deed in opdracht van het Concertgebouworkest een breed (kwantitatief) onderzoek naar het luistergedrag in Nederland. Hieruit blijkt dat de helft van de Nederlanders die aangeeft nog niet te luisteren naar klassieke muziek hier wel voor openstaat.
In totaal gaat om ongeveer 4,5 miljoen mensen die nog geen klassiek luisteren maar er wel ‘oren’ naar heeft. Een mooi groeipotentieel dus. Maar, een groot deel hiervan weet vaak niet waar te beginnen. Onder de niet-luisteraars die zeer open staan voor klassieke muziek zijn opvallend veel jongeren.
Nederlanders associëren klassiek het meest met rust, schoonheid en focus. Mooie eigenschappen dus. Het onderzoek laat overigens ook zien dat niet-luisteraars eerder geneigd zijn om naar klassieke muziek te gaan luisteren als er muziek wordt aangeboden die bij hun stemming past.
Ook de voice-over tekst is van Ramsey Nasr
Voor de campagne kregen onbekende en bekende Nederlanders (zoals Chris Zegers, zangeres Do en Hanna Verboom) een luisteradvies op maat. Op waarluisterjijnaar.nl kunnen bezoekers zelf aangeven waar zij behoefte aan hebben, waarna zij een persoonlijk luisteradvies krijgen van het Koninklijke Concertgebouworkest.
De campagne bestaat uit een merkfilm (met voice-over tekst én voice-over van Ramsey Nasr), films van de luisterervaringen van bekende en onbekende Nederlanders, radiospots en online communicatie. Ook de speciale playlisten op Spotify zijn een aanrader! Meer weten over voice-overs? Bekijk dan onze voice-over kennisbank.