Gisteren zijn de meest recente luistercijfers bekendgemaakt van de luistermeting december 2017/januari 2018. Een interessante meting, gezien grote traditionele radio-events zoals de Top 2000 van Radio 2, Serious Request van 3FM en natuurlijk de 100% kerstgarantie van Skyradio. Wie zijn de winnaars en verliezers?

Winnaars: Radio 2, Radio 10 & Sky

Radio 2 heeft als #1 met 17,2% in 10+ en 17,1% in 20-34 het hoogste marktaandeel in decennia behaald. De zender bouwde de Top 2000 dit jaar verder uit, en profiteerde tevens van eerder gedane verbeteringen in branding en programmering. Zo kon de zender door verschuivingen in de markt de DJ’s Ruud de Wild en Gijs Staverman binnenhalen, waardoor de tone of voice een stuk moderner werd.

De #2 positie was deze meting voor Skyradio. De zender schakelt steeds iets eerder in november over naar het kerstformat, en ook dat weet de luisteraar te bekoren met een nette 10,9% marktaandeel in 10+. Skyradio heeft zich (op kerst na) alweer een tijd geleden verjongt, en is daarmee voor veel luisteraars een goed DJ-loos alternatief.

radio cijfers

Opvallend is de hekkensluiter van de luistercijfer top 3: Radio 10. Deze zender was jarenlang slechts op de kabel en op AM te beluisteren, maar is sinds enkele jaren terug op FM en flink bezig aan een opmars. In de afgelopen 12 maanden kreeg het station er 2,4% marktaandeel bij en staat nu op 7,9% in. Opvallend: in 20-34 is Radio 10 met 6,5% zelfs jongerenzender 3FM voorbij, en daarmee is 10 fantastisch voor radiospotjes.

Verliezer: 3FM

Dat brengt ons bij de grote verliezer in deze luistermeting: 3FM. Het verlies van bekende DJ’s, diverse format-wissels en een (té?) sterke focus op nieuwe muziek doen het station geen goed. Jongeren en millennials gebruiken immers tegenwoordig massaal YouTube en Spotify als gids voor nieuwe muziek. Mensen zetten de radio vooral aan voor de bekende meefluit-hits, en dat zie je aan de goed scorende zenders.

13,3 miljoen radioluisteraars

In totaal luisterden in deze meting 13,3 miljoen Nederlanders naar de radio. Hoewel radio niet zo hip lijkt als bijvoorbeeld Spotify, is het bereik natuurlijk enorm veel hoger. Onder jongeren en millennials neemt het aantal luisteraars echter wel iets af. Wij zeggen dan ook vaak: radio is fantastisch qua bereik, behalve als je misschien echt puur gericht bent op randstedelijke millennials.