13 december 2017

Rabobank voice-over droomt iets te mooi

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Rabobank heeft een tikkie op de vingers gekregen van de Reclame Code Commissie. Hierover bericht De Limburger. Naar aanleiding van de campagne ‘Growing a better world together’ had een man uit Maastricht een klacht ingediend. Terecht, zo oordeelt de commissie.

Reclamemakers zoeken nog wel eens de grens op in reclamecampagnes. Toch staan banken er in het algemeen om bekend die grens niet enorm te zoeken. Een bank moet je immers kunnen vertrouwen, en daardoor haar reclameclaims idealiter ook.

In het filmpje suggereerde de Rabobank voice-over dat men wereldwijd de honger gaat oplossen. De stem droomt daarbij hardop: “Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden”. De Reclame Code Commissie zegt daarover: “Dat de aanpak tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door de bank niet aannemelijk gemaakt”.

rabobank voice over

Een Rabobank-woordvoerder vertelt de NOS dat de betwiste zijn nu wordt afgekapt na ‘oplossen’, waarmee de belofte verdwijnt. De radioreclame hoeft niet te worden aangepast. Kortom, de voice-over hoefde niet opnieuw de booth in want een eenvoudige edit van de motion designer was voldoende.

De heer Mathey zegt tegen de Limburgse krant dat hij de commercial schijnheilig vond: “Als je hem ziet, denk je aanvankelijk aan een charitatief reclamespotje van een vluchtelingenorganisatie. Aan het eind blijkt het echter om de Rabobank te gaan.”

Hoewel online de regels voor reclamemaken soms nog onduidelijk zijn, is dat voor radio en televisie een stuk duidelijker. Traditionele zenders zijn namelijk in Nederland verplicht zich aan te sluiten bij de Reclame Code Commissie. Die kan vervolgens praktische aanwijzingen geven wanneer er een (terechte) klacht wordt ingediend.

De Reclame Code Commissie werd 50 jaar geleden in het leven geroepen.

Terug naar onze homepage | Achtergrond: Wat is een mediabureau?

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys