8 november 2016

Adobe’s Photoshop voor voice-overs

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Hoe goed de briefing ook is, retakes waren er en zullen altijd blijven bestaan. Toch? Ehm. Adobe, maker van populaire software als Audition, Photoshop en Premiere presenteerde een nieuwe techniek waarmee een ingesproken tekst achteraf is aan te passen. Het is zelfs mogelijk om een stem woorden te laten uitspreken die nooit zijn uitgesproken.

Het stukje software draagt de naam Voice Conversion (VoCo) en is gebaseerd op het leren kennen van kleine details in iemands stem. Daarvoor is vooralsnog wel zo’n 20 minuten aan stemmateriaal benodigd. De meeste inspreekklussen van een voice-over zijn van webvideo’s van 1 á 2 minuten lengte, dus die vallen helaas nog af.

En wat betreft kwaadwillenden? Adobe draait in het voorbeeld zelf al de woorden om van iemand die een vrouw zou hebben gezoend, dus ze zijn bedacht op de mogelijkheden. Door een onhoorbaar watermerk in de audio te laten aanbrengen kan volgens het bedrijf echter een maker altijd worden geïdentificeerd.

Overigens denken we dat er een flink aantal technische hobbels moeten worden genomen wil de software breed voor voice-overs inzetbaar zijn. Adobe geeft dat eigenlijk zelf ook aan door nog geen lanceringsdatum te noemen. Vooral PR dus? Ja, maar het geeft wel aan wat we over een paar jaar op dit vlak kunnen verwachten.

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys