Even een radiospotje schrijven. Als je het zo opschrijft klinkt het simpel. Nederlandse voice overs en copywriters zullen je echter vertellen dan het moeilijker is dan het lijkt. Maar gelukkig wordt het wel een stuk makkelijker als je de basisprincipes kent. Want ook het wiel van de radiocommercial is lang geleden uitgevonden.

4 belangrijke vragen om te beginnen 
Bij het schrijven van een radiocommercial voor een Nederlandse voice-over is het belangrijk eerst de volgende 4 vragen te stellen:

1. Wat wil je zeggen?
2. Waarom wil je het zeggen?
3. Wie is de ontvanger?
4. Hoe ga je het zeggen?

Door de antwoorden hierop eerst helder te krijgen weet je al een stuk beter welk format, structuur of stijl het beste past. Vaak neigt een ‘standaard’ radiospot naar deze structuur: zet het neer, leg het uit & herhaal het.

Een door VoiceCowboys geproduceerde commercial

Het doel van je radiocommercial is simpel: je verkoopt iets aan de doelgroep, het is een oproep tot actie. In de regel worden radiospots niet verkocht op basis van losse seconden, maar in eenheden van 5 seconden. Dus: 5, 10, 15, 20, 25 of 30 seconden. De meeste spots zijn 15, 20 of 30 seconden overigens.

Korte 5 seconden spots als strategie
Wanneer je boodschap het toelaat kan het slim zijn om voor de kortst mogelijke radiospot (5 seconden) te gaan. Een boodschap in 5 seconden kan (soms) echt! Voorbeeld: “De goedkoopste inkt koop je direct op Inktdirect.com!”

Er zijn wel duizend redenen om zo’n korte 5” spot voor deze webshop aan te bevelen. De belangrijkste redenen: Het is duidelijk en het valt op. En de belangrijkste reden: Men kan voor één 30 seconden spot maar liefst zes 5 seconden spots uitzenden. Boem!

Een 30 seconden spot is natuurlijk ideaal om écht een verhaal te kunnen vertellen. Of een situatie te schetsen. Fijn wanneer je een nieuw product hebt bijvoorbeeld of gewoon gebruik wilt maken van sterke storytelling.

Hoeveel woorden in een 30 seconden spot
Hoeveel woorden er in je radiospot gaan hangt af van het type commercial muziek. Je kunt als voice-over eenmaal niet snel inspreken over een traag muziekje. Simpelweg omdat het niet klinkt.

Ga daarom bij een 30 seconden spot uit van:
– 70 woorden voor een normaal tempo;
– 65 woorden voor een traag tempo;
– 75 woorden voor een snel tempo.

Vaak is het ook slim om 3 seconden extra speling te houden wanneer je de producent creatieve vrijheid wilt geven voor het toepassen van geluidseffecten of het toepassen van stiltes. Zeker na een vraag kan een (korte) stilte superkrachtig zijn.

Altijd scripts soundchecken
Zoals we eigenlijk standaard bij alle voice-over teksten adviseren, is het een voorwaarde om je script te soundchecken, simpelweg door het hardop op te lezen voor jezelf. Dan kun je ook direct een nauwkeurige inschatting maken van de timing.

Ben je gewend om scripts voor bedrijfsfilms te schrijven? Dan zul je er rekening mee moeten houden dat radioscripts veel beschrijvender moeten zijn. Men kan immers niets zien en slechts alleen luisteren. Dit kan overigens ook als voordeel worden gezien, aangezien een goede voice-over de fantasie kan aanwakkeren.