Dit keer vielen er geen Nederlandse radiocommercials in de prijzen op reclamefestival Cannes Lion, maar uiteraard is er wel weer een spot als Beste Radiocommercial van 2018 uit de bus gekomen. Cannes Lion noemt overigens deze categorie nu Radio & Audio, vanwege de opkomst van streaming- en podcastdiensten. De winnende Grand Prix spot van 2018 komt van Ogilvy uit Zuid-Afrika, en heeft als doel om het geweld tegen vrouwen te stoppen.

Ogilvy Kaapstad produceerde de radiospot samen met Audio Militia. Daarvoor werd geen voice over gevraagd, want de spot is volledig gezongen op basis van het nationale volkslied. Halverwege is de tekst aangepast om een punt te maken van geweld tegen vrouwen. In Afrika neemt geweld tegen vrouwen toe tijdens voetbalwedstrijden, met alcohol als flinke aanjager. Daarom niet onbelangrijk om te vermelden dat deze commercial mede mogelijk gemaakt is door een bekend biermerk.

Jury president Jo McCrostie, creatief directeur van Global uit Londen, wijst erop dat de shortlist werd uitgebreid om een breder oeuvre aan te kunnen bieden, om zo de nadruk te kunnen leggen op de evolutie van het medium radio. McCrostie: “Wij creatieven moeten beginnen te kijken naar radio als ‘audio’. Want radio is totaal veranderd. Audio is overal. Als creatieven kun je het overal plaatsen, de mogelijkheden zijn eindeloos.”

beste radio commercials

Natuurlijk zijn de Cannes Lions vooral creatie-prijzen uitgereikt door collega-creatieven, maar toch kunnen wij er als radiospot makers inspiratie uit halen. Dat het anders kan bijvoorbeeld, want door het anders te doen val je spot doorgaans meer op.

Moet je daarom altijd voor een lange, dure radiocommercial gaan? Zeker niet. Opvallen kun je ook al met één supersterke zin van 5 seconden die meteen aan het denken zet. Bel maar eens met onze voice over radio creatieven en laat je in 1 minuut verrassen.

Lees meer over: Radio adverteren kosten