De Nederlandse verzekeraar Zilveren Kruis is als eerste bedrijf ter wereld live gegaan met de nieuwe advertentievorm Artist Stories op Spotify. Deze creatieve vorm van adverteren op het platform bevat een endorsement van een artiest.

Wat is Spotify’s Artist Stories?

Artist Stories speelt in op het idee dat radiospots echt en relevant moeten zijn. Spotify weet als data-gedreven platform natuurlijk heel goed wie welke artiest relevant vindt. Het idee is dan ook simpel en doeltreffend tegelijkertijd: koppel merken aan artiesten en verspreid jouw afgestemde gesponsorde boodschap precies in de doelgroep.

Radiospot met Niels Geusebroek

Artist Stories is als nieuwe advertentiemogelijkheid toegevoegd aan Spotify en Niels Geusebroek beet in december het spits af. Hij is gekoppeld aan verzekeraar Zilveren Kruis. In de radiospot vertelt Geusebroek over zijn plannen voor dit jaar en het haakje is hoe zijn zorgverzekering daarop aansluit.

Niet alle gebruikers en liefhebbers van Geusebroek hoorden overigens de radiospots, alleen luisteraars met een gratis abonnement. Ongeveer 30% heeft een betaald (premium) abonnement. Desalniettemin heeft Spotify ook van ‘gratis’ luisteraars veel data, immers iedereen moet inloggen met zijn of haar Facebook account.

radiospot spotify

Concurrentie voor die goede oude radio 

Goede eerste prestaties

Mindshare is het mediabureau van Zilveren Kruis en verantwoordelijk voor het lanceren van de campagne op Spotify. Goede mediabureaus zijn resultaatgericht, en Mindshare liet dan ook bureau LeanLab meten of deze vorm van radiospots in de smaak viel. Volgens Leanlab waren de spots met Geusebroek gemakkelijk te begrijpen (42%), interesssant (27%) en  informatief (26%) bevonden.

Zilveren Kruis wilde jongeren inspireren om – net als Niels Geusebroek – naar hun eigen situatie te kijken in relatie tot hun zorgverzekering, om zo de beste keuze te kunnen maken. De inzet van Spotify vinden we slim, omdat vooral jongeren steeds moeilijker zijn te bereiken via de reguliere radio. Bovendien is een luisteraar letterlijk één klik van je product verwijderd, doordat de radiospot online clickable wordt gemaakt.

Spotify adverteren de toekomst?

Het is is een mooie extra tool. Als je doelgroep nu vooral tussen de 30 en 65 jaar is, dan zit je met puur traditionele FM-radio nog helemaal goed, aangezien radiozenders samen miljoenen luisteraars per week bereiken. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat mensen tussen 15 en 30 jaar op nieuwe creatieve manieren moeten worden bereikt, waarbij we Artist Stories als nieuwe advertentievorm goed kunnen waarderen.

Terug naar onze radiospots