Zeker tijdens Corona wordt het belang van een professionele voicemail voice-over nogal onderschat. Want wanneer er niemand bij jouw bedrijf opneemt, zelfs geen voice-over met een welkomstbericht: welke boodschap geef je dan af? Er zullen klanten zijn die zich afvragen of je überhaupt nog in business bent. Niet best dus!
Geen wonder dus dat veel bedrijven kiezen voor op zijn minst een vriendelijke en professioneel ingesproken welkomstboodschap. Dit geeft in ieder geval een positieve indruk. Laat jouw voicemail inspreken door een passende stem: een fris, jong geluid voor een start-up en een iets oudere stem voor een grote corporate, bijvoorbeeld.
De meeste voicemail en IVR-systemen worden ingesproken door vrouwelijke voice-overs. Deze traditie is er waarschijnlijk ingeslopen omdat van oudsher vrouwen vaak als telefoniste de telefoon beantwoordden. Niet dat jij dat ook moet doen, maar veel bedrijven hangen anno 2020 deze filosofie nog aan.
Wat kun je nog meer doen met voice-overs?
Een voicemail voice-over kun je natuurlijk op veel meer manieren inzetten dan een simpele welkomstboodschap. Wanneer je hebt besloten om een voice-over te boeken is het slim na te denken hoe je het maximale uit je digitale antwoordsysteem kunt halen. Hieronder enkele opties.
Klanten informeren tijdens het wachten
Iemand die ons bedrijf belt zal ongetwijfeld weten dat wij als stemmenbureau voice-overs leveren. Maar zouden ze ook weten dat wij ook radiocommercials produceren? Of zelfs zendtijd inkopen middels ons in-house mediabureau? Dit is bij uitstek een voorbeeld van nuttige informatie die je kunt delen tijdens het wachten.
Klanten alvast informatie laten opzoeken
Iedere voice-over opdracht krijgt bij ons een ordernummer die correspondeert met de factuur. Hierdoor hebben we direct alle benodigde informatie op een rij. Waarschijnlijk werk je zelf ook met een dergelijk administratiesysteem. Het is dus handig om je klant erop te wijzen noodzakelijke informatie alvast bij de hand te houden zodat hij of zij sneller geholpen kan worden.
Minder new-business missen
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 30% van de klanten die je voor het eerst bellen én in de wacht staan, je nooit meer terug zullen bellen. Je hebt dus maar één kans deze groep klanten vast te houden. Dit kun je beïnvloeden door een prettige tune tijdens het wachten en positieve berichten zoals “we weten dat je wacht en daarom doen we onze uiterste best om je zo snel mogelijk te spreken. Nog heel even geduld.”
Onze stemmen staan voor je klaar
Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio, al blijft het professionele visitekaartje misschien nog het beste argument om een professionele voice-over te boeken. Want zelfs een zzp’er kan zo de indruk wekken van een middelgroot bedrijf (“we verbinden je nu door met een beschikbare medewerker”). Hulp nodig bij het kiezen van een stem of het schrijven van teksten? Het team van VoiceCowboys helpt je graag!