Wekelijks zien wij tientallen scripts langskomen. Teksten die door een ervaren copywriter zijn geschreven herkennen we direct. Ze zijn vaker interessanter en – laten we eerlijk zijn – ook leuker. In dit artikel daarom aanwijzingen voor een betere voice-over tekst. Kortom: voice over gezocht? Lees eerst deze tips uit onze praktijk.

Het schrijven van een goede tekst vinden we heel belangrijk. Van mooi geschreven voice over teksten wordt namelijk iedereen blij: jijzelf, de stem en het allerbelangrijkste: de ontvanger. Dit is dan ook de reden dat we onze beste schrijftips als een reminder aangeven in ons bestelproces bij Stap 2. Voor sommen ze nog een keer op, want ze kunnen niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht.

Technische tips

– Schrijf je tekst altijd in spreektaal
– Houd je zinnen kort, begrijpelijk en niet teveel vakjargon
– Zorg voor een heldere lijn in je verhaal
– Lees je tekst hardop voor;
– Gebruik woorden voor je doelgroep (dus ook ‘je’ bij een doelgroep onder de 45)

Als je deze regels aanhoudt, klopt je verhaal alvast technisch. Maar hoe zorg je ervoor dat je boodschap ook nog eens opvalt in een woud van miljoenen mededelingen op het internet? Hiervoor moet je je realiseren dat mensen online vaak video’s consumeren om twee hoofdredenen: om ervan te leren of om vermaakt te worden.

2 gouden schrijftips

– Zorg voor een interessante tekst
– Zorg voor een leuke tekst

Of – nog beter – zorg voor een interessante én leuke tekst.

Schrijftip 1 

Interessant dus. Is het interessant genoeg dat je bedrijf sinds 20XX ieder jaar mooie winstcijfers heeft? Prettig voor jou als bedrijfseigenaar, maar is dit interessant genoeg voor de luisteraar? Een handig trucje is om een paar ‘geheimpjes’ te delen. Wat is de grootste fout die je maakte waar andere bedrijfseigenaren van kunnen leren? Wat is één van je mooiste succesverhalen? Vertel je verhaal in geuren en kleuren.

Zo krijg je echte verhalen die niet meteen klinken als een verkooppraatje (en iedereen doorziet) maar ondertussen denkt de luisteraar wellicht wel “hé, wat een leuk bedrijf, eens even de site bezoeken”. Kortom; wees interessant. Zo presenteer je jezelf ook direct als een autoriteit met alle voordelen van dien.

voice over teksten schrijven

Schrijftip 2

De tweede gouden schrijftip is zowel simpel als lastig (voor sommigen): wees leuk. Zeker wanneer je bedrijfsfilm voice over teksten gaat schrijven is het – om eens een mooi woord te gebruiken – distributiekanaal Facebook of Linkedin. Dit gezien de meeste bedrijfsfilms niet worden uitgezonden tijdens het reclameblok op TV.

Realiseer je je daarom goed dat mensen in slechts 30 seconden hun HELE Facebook of Linkedin timeline afscrollen. Zo krijgen ze tientallen berichten tegelijkertijd te zien, met gemiddeld 1 bericht per seconde! Je moet dus meteen in de eerste seconde opvallen, en het liefst ook nog leuk. Dus begin never-ever je video met witte tekst “Wie is Bedrijf X?” op zwart beeld. Start direct met leuk én bewegend beeld.

Een directeur die in zijn zwembroek een pand binnenloopt met een receptioniste in bikini zal de eerste seconde opvallender maken (ligt wel een beetje aan de receptioniste uiteraard). Natuurlijk, als bestuursvoorzitter doe je dit niet zo snel, maar wanneer je geen beursgenoteerd bedrijf bent kan een geintje echt wel, zonder er direct een oudejaarsconference van te maken.

Bonustip: Humor testen

Nog een belangrijke bonustip die hierop toepasbaar is kregen we de Nederlandse reclamelegende Marco Klein. Hij zij ooit tegen ons: “Check altijd of je voice over teksten leuk zijn, en dat kan je heel makkelijk testen. Laat je tekst aan een paar mensen horen en kijk naar hun reacties. Lachen ze hard dan is het ontzettend leuk, lachen ze een beetje dan is het beetje leuk, lachen ze niet dan eh.. is het NIET leuk!”

In ieder bedrijf zit iemand met de lachers op zijn hand, hij kan je misschien helpen bij een leuke anekdote. Maar ook terugdenken aan stomme of domme fouten kan iets leuks opleveren. Leuk zijn kan op alle soorten manieren, maar wanneer je van plan bent om je bedrijfsvideo via sociale kanalen te delen kan je eigenlijk niet om een beetje humor heen. Tenzij.. je écht iets belangrijks of nieuws te vertellen hebt.