16 september 2019

10 tips voor geweldige voice-over scripts

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

George Clooney sprak ooit deze wijze woorden uit: iemand kan van een goed script wel een slechte film maken, maar van een slecht script geen goede film. Hollywood regisseur Alfred Hitchcock deed er nog een schepje bovenop: “voor een goede film heb je 3 dingen nodig: het script, het script én het script.”

Niemand die professioneel verhalen schrijft zal deze meningen ontkrachten. Want welke vorm van audio of video je ook maakt, van een 5 seconden durende Instagram story tot een 5 minuten durende mini-documentaire, of van een radiocommercial tot aan een e-learning video: uiteindelijk maken we allemaal verhalen en de stemacteurs van VoiceCowboys / Voice Over Amsterdam brengen ze tot leven.

[Productvideo ingesproken door VoiceCowboys, stem: DLE]

Juist omdat online zoveel verhalen worden gemaakt, en het publiek vele verhalen tot zich krijgt, ligt de standaard steeds hoger. De bullshit detector zit inmiddels in iedere internetgebruiker. Zaak dus om ver boven de online rommel uit te steken, en dat begint met een goed… voice-over script.

Een verhaal vertellen
Het schrijven van een winnend voice-over script is natuurlijk niet voor iedereen eenvoudig. Zo kan niet iedereen een copywriter van DPDK of Ogilvy betalen. Maar dat is geen reden voor een middelmatige voice-over tekst. VoiceCowboys zet de top 10 tips volgens onze voice-overs voor je op een rijtje.

Tip 1: Schrijf zoals je spreekt
In de meeste gevallen schrijf je voor het oor, en niet voor het oog. Daarom is je schrijfwijze vaak informeler dan je in eerste instantie zou denken. Professionele copywriters maken doorgaans gebruik van image training: ze stellen zich iemand voor, voor wie ze de tekst schrijven. Bijvoorbeeld je gedroomde klant. Vermijdt formeel woordgebruik dus.

Tip 2: ASAP to the point
In de jaren ’90 werd er nog VHS’je naar de klant gestuurd met een 15-minuten durende bedrijfspresentatie. Die tijd licht al lang achter ons. De meeste online video’s worden al na 5 seconden weggeskipt, dus dit vraagt om directe actie. Start direct met een vraag (of beter: de oplossing), aanbieding of iets wat direct triggert.

Pro-tip: hanteer ‘intelligente simpelheid’. Wat je zegt moet simpel te begrijpen zijn, maak het de luisteraar niet moeilijk. Het format is meestal: zeg het; leg uit; herhaal het. De openingszin moet je aandacht trekken en ervoor zorgen dat je meer wilt weten. De details volgen en worden herhaald.

Tip 3: Leer van anderen
Het probleem dat er al zoveel online bedrijfsfilms en commercials te vinden zijn is óók een voordeel. Goed voorbeeld doet vaak goed volgen, en ze zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. Je gaat natuurlijk niet voor de voorbeelden met 10 views, maar liefst met enkele honderden of duizenden. Ook kun je eens kijken bij andere producenten, vaak laten ze hun beste werk op hun website zien. Simpele zoekopdrachten zoals ‘beste radio commercial’ of ‘bedrijfsfilm voorbeeld’ werken ook.

[Corporate video ingesproken door VoiceCowboys, stem: RTH]

Tip 4: Gebruik slechts één voice-over
Dit is een pro-tip voor als je budget niet oneindig is. Want een goede commercial of bedrijfsfilm die door twee stemacteurs wordt ingesproken, is lastiger als de voice-overs los van elkaar in verschillende studio’s opnemen. Het kan wel, maar ideaal is het niet. Beter kun je in zo’n geval een studio huren en een opnamesessie met de stemmen samen plannen. Zo kunnen ze ook beter de interactie met elkaar aangaan.

Mocht je toch graag je voice-over script willen opnemen door twee verschillende stemmen vanuit hun homestudio’s, biedt VoiceCowboys een passende oplossing die iedereen tijd bespaart. In zo’n geval nemen we eerst een (gratis) test-take op met beide stemmen om te zien of het direct gaat werken. Mocht het niet werken kost het iedereen maar weinig tijd.

Tip 5: Houd zinnen kort en begrijpelijk
Deze tip is voor alle typen content van belang, maar misschien nog wel het meest voor e-learning. We zeggen niet dat alles wat je zegt overdreven simplistisch moet zijn, maar probeer te vermijden dat de luisteraars steeds de pauze-knop moet indrukken (omdat men het niet goed begrepen heeft). Ga voor korte(re) zinnen en varieer een beetje in zinlengtes. Dit lijkt het meest op de manier waarop we met elkaar spreken. Hou. Het. Simpel.

Tip 6: Besteed aandacht aan ritme
Een tip die vaak over het hoofd wordt gezien. Vooral lange zinnen zijn killing, behalve als je Busta Rhymes heet natuurlijk. Net als muziek heeft spraak een ritme dat gerelateerd is aan tempo en de manier waarop woorden elkaar afwisselen. Om je voice-over script op ritme te testen, lees het hardop en luister naar de feel, flow en timing. Loopt het lekker?

[Corporate video ingesproken door VoiceCowboys, stem: AMF]

Tip 7: De kracht van stilte
Een simpel voorbeeld. Start je script met een simpele vraag “Wat als je iedere dag …” pak 2 seconden stilte, en start je beat & voice-over. Probeer het maar, het valt direct enorm op en klinkt meteen supergoed. Ook stiltes tussendoor werken supergoed, want net zoals je online geen ‘muur van tekst’ wilt, is dat ook in audiovisuele producties zo.

Tip 8: Gebruik overgangswoorden
Overgangswoorden (‘aan de andere kant’, ‘daar staat tegenover’, etc) bereiden de luisteraar voor op een verandering of een nieuw idee. Overgangen kunnen ook ongelooflijk handig zijn omdat het tempo of de toon veranderen. Ze fungeren als duidelijke aanwijzingen om de boodschap in uw voice-over-script te verduidelijken.

Tip 9: Bereken de lengte zorgvuldig
We krijgen via de chat nog dagelijks de vraag ‘wat kost een voice-over van 3 minuten?’. Maar geen enkel goed voice-over script is 3 minuten 100% voice-over tekst, mogen we hopen althans. Ook wordt er nog regelmatig geprobeerd om 40 seconden aan tekst in 30 seconden te stoppen. Lukt ook niet.

Schrijf je tekst voor je voice-over dus niet tot het gaatje, zodat je in ieder geval kunt spelen met stiltes en ritme. Hanteer voor een 30 seconden video maximaal 25 seconden spreektijd voor een voice-over.

Als algemene regel geldt dat een stemacteur 120 woorden per minuut comfortabel en kan vertellen. Schrijf je voice-over script dus zo dat de toon, stijl, verbuiging en pauzes in de beschikbare tijd aanpassen. We hebben in de afgelopen 5 jaar nog nooit mee gemaakt dat een tekst niet op een efficiëntere (kortere) en mooiere manier kon worden verteld.

[Corporate video ingesproken door VoiceCowboys, stem: BCH]

Tip 10: Laat je voice-over script checken 
We gaven al de tip om je script zelf hardop te lezen. Laat dit ook door iemand anders doen. Er is geen betere manier om tot het beste script te komen dan deze tip toe te passen. Geef ook aandacht aan tongue-twisters: lastig uitspreekbare woorden achter elkaar. Voice-overs hebben allerlei tactieken om ermee om te gaan, maar het beste is om ze gewoon te vermijden.

Hardop lezen is ook de beste manier om te bepalen wanneer je zinnen te lang zijn en moeten worden opgesplitst zodat de stemacteur tijd heeft om te ademen, zonder de flow van het script te onderbreken.

Tot slot een opmerking over ademhalingen
We zien nog regelmatig voice-overs adverteren met het feit dat ze de ademhalingen wegknippen. Maar wel eens iemand horen praten zonder ademhalingen? We hopen van niet. Geen wonder dat AI-assistenten zoals Alexa en Siri júist ademhalingen kunstmatig proberen na te bootsen. Het is juist de kunst om natuurlijke ademhalingen erin te laten en té aangezette ademhalingen te dempen of soms weg te knippen. Dit is wat VoiceCowboys haar stemacteurs heeft getraind.

Het schrijven van een geweldig voice-over script is een kunst, maar wel een kunst dat kan worden aangeleerd. Hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt. Twijfel je? Vraag dan VoiceCowboys via de chat naar je tekst te kijken voor je. Wij zagen duizenden teksten en houden van perfecte scripts met de juiste tone of voice. Vraag ons gerust!

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys