Beginnende freelance voice-overs zien het maken van een voice-over demo soms als een geinig klusje. Even wat leuke voorbeelden en een leuke stem opzetten, klaar. Maar! Een voice-over demo kan je carrière maken of kraken! Een goede demo in elkaar zetten is dus bloedserieus werk. In dit artikel nemen we je mee in dit proces.
Waarom is een goede voice-over demo zo belangrijk?
Een demo met voorbeelden van je kunnen als voice-over of stemacteur is namelijk het ultieme visitekaartje. Wanneer je zover bent gekomen dat een geïnteresseerde jouw demo gaat beluisteren, zal hij of zij aan de hand van je voorbeelden besluiten of je zal worden benaderd voor de voice-over opdracht.
Een goede stemdemo is dus mega belangrijk. Je kunt hem mailen naar potentiële klanten of inzenden naar een voice-over agency. Zelfs voor ervaren stemmen blijft het maken van een voiceover demo spannend: wij kennen voorbeelden van professionele voice-overs die hun oude demo vervingen voor de nieuwe, en plots de helft minder opdrachten krijgen. Die oude was zo slecht nog niet..
En andersom zagen we stemacteurs die fors meer klussen kregen dankzij hun vernieuwde stemdemo. De eerste 10 seconden zijn extreem belangrijk, die moet je interessant maken voor zoveel mogelijk potentiële klanten, hierover zo meer. Je demo moet direct positief opvallen tussen tientallen andere voice-over demo’s, dat is duidelijk!
De eerste 10 seconden van een voice-over demo zijn extreem belangrijk!
Wat spreken voice-overs het meeste in?
Een voice-over demo is eigenlijk een combinatie van je creatieve werk én zakelijk inzicht. Je moet nadenken over wie je doelgroep is. Het meeste freelance voice-over werk bestaat uit bedrijfsfilms, voicemails en commercials inspreken. Als je wilt geld verdienen met je stem kun je je dus beter focussen op die grote bedrijfsfilm-markt, in plaats van tekenfimpjes inspreken, waar vaak bekende stemacteurs voor worden ingehuurd.
Bedrijfsfilms inspreken
Sinds een jaar of 10 willen bedrijven niet meer met statische banners adverteren, maar natuurlijk met hippe videoformats op Facebook, Instagram, Tiktok en Youtube. De meeste mensen achter die bedrijven hebben zelf geen goede stem, en laten het productiebedrijf een goede voice-over zoeken.
Bedrijfsfilms inspreken is daarom het leeuwendeel van het werk voor de gemiddelde professionele voice-over. Elke dag is er weer nieuw werk (veel meer nog dan radio en tv-commercials!) en het kiezen van een stemacteur gaat sneller dan bij een tv-commercial, waarbij soms het hele management van een bedrijf betrokken is. Meer werk, en makkelijker om in te beginnen dus.
Tekenfilms inspreken
De meeste beginnende en jonge stemactrices willen echter geen bedrijfsfilms maar stemacteren en tekenfilms inspreken. In zo’n demo kun je dus alle corporate video voorbeelden skippen. Bij tekenfilms is het namelijk veel belangrijker om je acteerkwaliteiten als stemactrice te laten horen, het liefst met zoveel mogelijk leuke stemmentjes die je kunt inspreken. Immers, het inspreken van cartoons is iets totaal anders dan een bedrijfsfilm opdracht.
Zo maken professionele voice-overs demo’s
Professionele voice-overs die dagelijks met verschillende klanten werken, weten dit natuurlijk allang uit ervaring. Zij produceren daarom voice-over demo’s voor verschillende doelgroepen en zetten meerdere voice-over reels op hun website. Denk dan aan een:
- Commercial voice-over demo
- Bedrijfsfilm voice-over demo
- Voicemail voice-over demo
Een demo wordt vaak in elkaar gezet op basis van werk waarover de stem (of de klant) het meest tevreden is. De stemacteur of stemactrice bekijkt bijvoorbeeld alle ingesproken opdrachten van het afgelopen jaar, en maakt vervolgens een montage van 1 minuut: de perfecte lengte van een goede voice-over demo.
Wat als je te weinig voice-over voorbeelden hebt?
Dan zorg je dat je meer voorbeelden krijgt, ha! Voice-over demo’s maken is eigenlijk vrij simpel: het zijn korte fragmentjes van vaak 10 seconden per fragment, en dan een stuk of 6, 7 op een rij gezet. Als je (nog) geen voorbeelden hebt, maar het wel kunt inspreken, dan schrijf je simpelweg enkele denkbeeldige voice-over teksten.
Je kunt bijvoorbeeld even luisteren naar een bedrijfsfilm voorbeeld of bestaande commercials en vervolgens je laten voor teksten van jouw denkbeeldige bedrijven. Onthoud: het doel is om jouw klant een zo’n goed mogelijk beeld te geven van jouw kwaliteiten als professionele voice-over stem.
Zelf doen of voice-over demo laten maken?
Het meest lastige is misschien nog het daadwerkelijk in elkaar zetten van een professionele voice-over demo. Het monteren van audio demo’s wordt meestal gedaan in Audition (makkelijkste tool) of ProTools (professionele tool). Als je dit kunt zijn er twee opties: één van deze twee tools leren bedienen óf je demo laten maken door een audiobedrijf.
Bedrijven die bijvoorbeeld radiocommercials monteren kunnen ook heel makkelijk en voordelig zo’n stemdemo voor jou in elkaar zetten. Je belt dan natuurlijk geen bedrijf met 50 man personeel en diverse awards op hun naam, maar een handige freelancer die zin heeft om €150 of €250 euro in een uurtje te verdienen. Dit is veruit de beste optie als je meer geld dan tijd hebt. Of gewoon meteen een goede stemdemo wilt.
Een audio demo maak je bijvoorbeeld met Audition of ProTools.
Conclusie
Het loont om goed na te denken over je demo, ook wanneer je inmiddels als professionele voice-over actief bent. Denk heel goed na over de doelgroep die je wilt (moet) overtuigen, en bekijk goed op de websites van je toekomstige klanten welk werk zij het meest afleveren. Beluister andere demo’s bij een stemmenbureau en bekijk hoe jouw stem in een vergelijkbaar scenario als voorbeeld kan dienen.
Laatste tip: Geef eventueel nog een persoonlijk tintje aan je stemdemo en begin met “Hoi, ik ben Emma, en dit is mijn voice-over demo.” Veel succes!