Bedrijfsfilms blijven maar winnen aan populariteit. En laten we eerlijk zijn, een stoere film over je bedrijf ziet ook een stuk smakelijker uit dan een lap tekst van 1.500 woorden op een ‘over-ons’ pagina. Dus we houden het kort, met 7 basistips voor als je op het punt staat je eerste bedrijfsfilm te laten maken.

1. Laat je inspireren
Een open deur, maar als je weet wat er allemaal mogelijk is krijg je direct een beter idee wat je zelf het best bij je bedrijf vindt passen. Laat je daarom eerst inspireren door films die er al zijn. Daarvoor hoef je gelukkig niet ver te zoeken, op onze homepagina kun je simpelweg bij alle stemmen klikken op ‘kijk video’ en we laten je direct een bedrijfsfilm voorbeeld zien die we goed vinden. Dat is alvast 20x inspiratie.

2. Vertel je verhaal
Dit is natuurlijk waarom je een bedrijfsfilm wilt: een spitsvondige en korte bedrijfsfilm kan in enkele minuten een heel verhaal vertellen waar je anders 2.500 woorden voor nodig had. Laat zien wat je drijft en waarom je doet wat je doet. Durf bovendien open en persoonlijk te zijn. Geef een kijkje in je bedrijfskeuken: dat er veel gelachen wordt maar ook hoe er hard naar een deadline wordt gewerkt. Zorg er uiteraard wel voor dat je verhaal past in de lijn van je andere marketinguitingen.

3. Wees kritisch, houd ‘t simpel
Als je mensen vraagt naar hun vak, wil dat tijd-technisch nogal eens uit de hand lopen. Een half uur ouwehoeren over voice-overs is voor ons ook een koud kunstje ;-). Maar waar draait het echt om? Waar staat jouw bedrijf voor en wat zijn je kernwaarden? Bedenk goed wat voor je doelgroep het belangrijkst is en leg daar de nadruk op. Bedenk ook: hoe korter, hoe beter. Hoe langer de film, hoe groter de kans mensen afhaken, en je wil natuurlijk wel je hele verhaal (in het kort) vertellen.

                   | Pro-tip: Probeer te mikken op een film van maximaal 1 minuut.

4. Denk aan ogen & oren
Wij als voice-overs hebben maar geluk. Een bad hair day maakt onze producties niet slechter. Maar voor beeld gelden kennelijk toch andere regels, lees: prettig zijn om naar te kijken. Je wil ook geen mompelaars of slaapverwekkende vertellers aan het woord hebben, dus liever een super-sympathieke medewerker dan een monotoon sprekende eindbaas. En gelukkig kun je voor die niet-mediagenieke eindbaas altijd nog een voice-over laten inzetten.

5. Spreektaal all the way
Het mooie aan bedrijfsfilm is dat je je klant kan toespreken als je beste vriend. Hanteer daarom directe en actieve zinnen. Valkuil numero uno is toch wel het gebruiken van vakjargon. “Een familiebedrijf sedert 1962” we zien het nog steeds wel eens voorbijkomen. Onze voice-overs signaleren dit gelukkig, en spreken dan gratis een variant in van de zin die we echt een beetje te wollig vinden. Dan kun je zelf de keuze maken of je het zo houdt of onze gratis suggestie gebruikt.

6. Mannenstem vs. vrouwenstem
Als de film is gedraaid en de voice-over tekst klaar is, zal er nog het geslacht van de stem moeten worden bepaald. Om je een uitgebreid antwoord te besparen, kun je het beste onze vuistregel hanteren: gebruik een mannenstem bij een mannendoelgroep en een vrouwenstem bij een vrouwendoelgroep. Je ziet deze vuistregel ook vaak terug in voice over reclame denk maar aan een mannenstem voor bierreclame en een voice over vrouw voor make-up reclame.

7. Maak je bedrijfsfilm zichtbaar
Je film is klaar en je bent er helemaal trots op. Dan gaat ‘ie meteen online op je website, Facebook en LinkedIn. Vergeet hem ook niet op een videoplatform te zetten, en dan niet Vimeo maar juist Youtube. En de reden is: video seo. Google houdt van Google, en aangezien Youtube van dit bedrijf is, zal je video via Youtube, mits goed geoptimaliseerd qua titel en omschrijving, ook beter in de zoekmachines vindbaar zijn. Laat hier desnoods een online marketing specialist naar kijken.

Zoek je een goede videomaker? Omdat iedere videoproducent zo zijn eigen vakgebied heeft (bedrijfsfilm reportage, explanimation, etc.) doen we ze te kort om ze zomaar in een plat namenlijstje te zetten. Maar als je wil helpen we je koppelen aan één van de vele bij ons bekende gespecialiseerde videoprofessionals (onze opdrachtgevers).