Voor de eerste TV-uitzending moeten we bijna 68 jaar terug in de tijd: 2 oktober 1951 om precies te zijn. Toen nog niet bepaalt een massamedium met slechts 500 televisietoestellen verspreid over Nederland. Inmiddels is TV uiteraard al jaren gemeengoed, net als het internet dat bij 98% van de Nederlandse huishoudens aanwezig is. Maar zijn TV-commercials nog onmisbaar?

Die vraag kan direct met ‘Ja!’ worden beantwoord. In Nederland zitten we gemiddeld nog 150 minuten per dag voor de buis. Er is zelfs geen enkel ander medium dat zo snel zo’n grote groep Nederlanders kan bereiken. Maar is alleen bereik relevant voor je marketingstrategie? Zeker weten.

Televisiespots: sneller en efficiënter

Over het algemeen geldt dat hoe meer mensen bereikt worden door media, des te groter het effect in harde business doelstellingen; de correlatie is sterk en met 91% ook statistisch significant. Toch moet ook het beste mediabureau nog regelmatig op de bres springen voor TV. Want regelmatig is het efficiënter en sneller is om televisie in te zetten als medium in plaats van online ads of – de laatste hype – influencers.

Als je een relatief nieuw merk bent en een brede doelgroep wilt bedienen, én je moet jezelf ook rap als het kan. In zo’n geval zijn televisie commercials, áls je tenminste voldoende budget hebt, nog steeds het meest effectieve medium. Alle genoemde elementen zijn echter van belang en kunnen van invloed zijn op de mediakeuze.

TV-commercials genereren vertrouwen

En wat als je geen nieuw merk bent? Dan hoef je misschien wat minder aan je merkbekendheid te werken, of in ieder geval niet per se snel merkbekendheid op te bouwen. Ook dan kunnen TV-commercials nog steeds zeer belangrijk zijn in je mediamix, want ook voor bijvoorbeeld het genereren van vertrouwen zijn TV-spots het beste advertentietype, zo blijkt telkens uit onderzoek.

– Recente TV-spot met een commercial voice over van VoiceCowboys –

En wat als je geen brede doelgroep hebt? Bijvoorbeeld een smalle, jonge doelgroep? Allright, dan is TV over het algemeen een minder geschikt als massamedium. Dit vanwege het gegeven dat jongeren jaar-na-jaar massaal afhaken als het gaat om lineaire TV. Maar, in 2 weken kun je nog steeds 60% van de 13-19 jarigen kunt bereiken met TV-spots.

Lineaire TV groter dan online (bij 35+)

Heel interessant wordt het echt vanaf de leeftijdsgroep 35+, hierin is lineaire TV nog steeds groter dan online kijken. En ook met het gegeven dat Nederland een tikkeltje vergrijsde maatschappij is, is dat nog steeds een supergroot deel van de Nederlandse bevolking met een zeer interessante koopkracht.

Als je niet zo snel als merk hoeft te groeien, maar juist je merk langzaam wilt opbouwen en bijvoorbeeld meer richting seeding wilt gaan, dan zijn TV-commercials waarschijnlijk niet de meest ideale manier. Dan kun je je bereik beter genereren via digitale en sociale media kanalen. Je kunt je doelgroep dan beter en zorgvuldiger targeten, lookalikes bouwen en bijvoorbeeld influencers die echt goed bij je merk passen voor lange tijd aan je binden.

Maar ook budget is een belangrijke factor, want televisie is een relatief duur medium. Echter, er zijn de laatste 10 jaar veel interessante niche-zenders bijgekomen, waardoor je niet per definitie een groot budget nodig hebt om op TV te kunnen adverteren.

Conclusie
We hebben TV-commercials nog steeds keihard nodig om merken op te kunnen bouwen, uit te bouwen en om dat ook nog eens supersnel te doen. Natuurlijk hoort daar vaak ook een mix van digitaal, social en SEO/SEA bij, maar televisiecommercials als ruggengraat zijn nog steeds niet weg te denken uit het huidige medialandschap.

Zoek je een voice-over voor jouw TV-commercial? VoiceCowboys heeft naast het populaire online stemmenbestand een zeer breed offline stemmennetwerk en weet dus altijd de meest verrassende voice-over stemmen te presenteren. Bel, chat of mail ons gerust.