De perfecte tone-of-voice: in voice-over land hebben we het er dagelijks over. Maar wat is de achterliggende gedachte hierachter en hoe zorg je ervoor dat jouw merk met een consistente tone of voice communiceert? Om altijd de juiste tone of voice aan te slaan is het allereerst belangrijk om vast te stellen wat we verstaan onder een tone of voice. 

Bij het onderwerp tone of voice letten we vaak vooral op hoe een doelgroep praat en hoe we daarop kunnen aansluiten. Klinkt ook verklaarbaar, want een puber benader je zeker anders dan een directeur van een multinational. Maar wat maakt het verschil? Luister zo’n directeur dan beter als je je bedrijfsfilm volgooit met jargon? Waarschijnlijk niet. En neemt een puber je serieuzer als je onze jonge voice over cowboy termen als kapotchill of osso laat inspreken? Ook dat lijkt ons onwaarschijnlijk.

De 4 tone of voice basisfactoren

Om in iedere uiting het hart te blijven raken is het allereerst van belang om vast te stellen wat de tone of voice inhoudt. De tone of voice is een manier van vertellen of schrijven die voornamelijk worden bepaald door deze 4 belangrijke factoren:

1. De beoogde doelgroep
2. De merkpersoonlijkheid
3. De verspreidingskanalen
4. De bedrijfsdoelstellingen

1. De beoogde doelgroep

We hebben de beoogde doelgroep niet voor niets op nummer 1 gezet. Toch is het riskant om je taalgebruik direct 1-op-1 af te stemmen op jouw doelgroep. Dan kan het namelijk gebeuren dat de boodschap niet serieus wordt genomen. Het is in de praktijk behoorlijk lastig om een taal te hanteren die niet echt van jou is.

Dit is waarom de merkidentiteit en de persoonlijkheid van jouw bedrijf “wie ben ik?” een veel grotere rol spelen. Als je jezelf blijft hoef je minder moeite te doen voor een nieuwe bedrijfsfilm, facebookpost of bedrijfsblog. Kijk maar eens hoe een bedrijf als Coolblue dit doet in haar marketing communicatie. Het scheelt natuurlijk dat de gemiddelde leeftijd van dit bedrijf ergens rond de 30 zal liggen, maar zo zie je maar dat jonge aanwas binnen je bedrijf ook helpt op communicatievlak om met een brede klantenkring goed te kunnen communiceren.

2. De merkpersoonlijkheid

Maar hoe kom je erachter wat jouw merkpersoonlijkheid is als bedrijf? Daarvoor zijn gelukkig inmiddels heel veel methodes voor uitgedacht. Als je bijvoorbeeld al een marketing missie hebt vastgesteld, kan die als basis dienen. Als je die nog niet hebt bedacht kan een brainstormsessie helpen, gebruik bijvoorbeeld daarin analogieën zoals: welke celebrity, huisdier of sportheld is ons bedrijf en waarom vinden we dat?

tone of voice spectrumHet schema van hierboven kan je helpen bij het formuleren van het marketing karakter van jouw organisatie. Zet kruisjes op de lijn waar jouw bedrijf zich plus/minus bevindt. Heb je veel kruisjes links gezet? Dan ben je als bedrijf behoorlijk vooruitstrevend en dynamisch. Veel kruisjes op rechts? Dan is jouw bedrijf professioneel en corporate wat betreft tone-of-voice. Natuurlijk is niet alles letterlijk wat het is, maar dit schema is zeker een handige tool. Als je in het midden bent geëindigd zegt dat ook iets. Bijvoorbeeld dat je niet enorm uitgesproken bent.

3. De verspreidingskanalen

Als het gaat om verspreidingskanalen heb je als marketeer tegenwoordig meer keuze dan ooit. Maar dat maakt het soms ook lastiger voor een juiste tone of voice. Bij social media wil je de juiste tone aanslaan maar ook wil je rekening houden met een mooi aantal likes en shares. Een radiocommercial opnemen? Dan wil je wel een spot die blijft hangen en zoveel mogelijk oortjes opent. Dit zijn allemaal zaken die van invloed zijn op de lengte van je zinnen, de woorden die je gaat kiezen en uiteraard de opbouw van je marketing communicatie. En hiermee ook van invloed op jouw tone of voice.

4. De bedrijfsdoelstellingen

Met elke boodschap heb je als bedrijf (als het goed is) een tekstdoel. Je wilt er iets mee bereiken. Je woordenschat is jouw instrumentarium hiervoor. Er zijn minstens 5 zaken ofwel tekstdoelen van belang: informeren, opiniëren, instrueren, activeren en amuseren.

Natuurlijk is iedere tone of voice af te stemmen op jouw tekstdoel en contentmarketing. Is er een belangrijke mededeling? Dan wil je informeren en kies je voor een corporate tone of voice. Maar wil je graag conversie in de vorm van een lead of een sale genereren? Dan wil je activeren met verleidelijke woorden. Echter, dit alles wel binnen de lijnen van de merkpersoonlijkheid van jouw bedrijf uiteraard.

Aan de slag met jouw tone-of-voice

Met deze 4 basisingrediënten kun je aan de slag om ook de perfecte tone-of-voice voor jouw bedrijf vast te stellen. We wensen je daarbij veel succes én plezier. PEACE, bro! 🤓

Lees meer over: Voice mail inspreken | Tarieven voice over | Radio reclame kosten