Een creatieve en professionele stemacteur worden en geld verdienen met je stem, veel mensen lijkt het wel wat. Het begint allemaal met het versturen van je eerste demo. Daarom vertellen we je in deze handleiding hoe je vandaag nog je zelf opgenomen demo de deur uit kan doen en je dus een echte stemacteur of stemactrice wordt.
..of lees verder om het zelf te leren 😉
Gratis leren stemacteren?
Yup, gratis! Het lijkt misschien dat iedereen alleen maar denkt aan influencer worden, maar het tegendeel is waar. Stemacteren is populairder dan ooit! Daarom slaan we alle ouderwetse regeltjes over (“waar is je dure microfoon?”) en komen meteen tot de kern. Volg onze tips dus goed op en misschien word jij ook als stemacteur gezocht.
Het is echt veel makkelijker dan je denkt, als je die ene gemene valkuil maar overslaat waarvoor je meteen behoeden in deze gratis handleiding leren stemacteren. Ook lees je welke apparatuur je hiervoor nodig hebt. Hint: je hebt het al in huis.
Stap 1: De grootste valkuil vermijden
Als je zoekt op stemacteur worden zie je eerst allerlei vage stemmenbureaus en online mediabureaus. Deze vragen soms meteen geld om een voice-over demo op te nemen. Wij adviseren: hou je geld in de zak voor een heerlijke gin & tonic (Hendrick’s natuurlijk) op vrijdagavond. Betaalde voicecastings hebben bijna net zoveel zin als modelscout Gianni op een vaag industrieterrein zonder straatverlichting bezoeken.
Zoals je door 250 euro te betalen helaas niet de nieuwe Doutzen Kroes wordt, zo geldt dat ook voor stemactrices. Je kunt je tijd beter besteden aan de volgende stap. Het echte begin van het worden van een échte stemacteur.
Stap 2: De techniek
Als je dit artikel leest, is dat waarschijnlijk niet omdat je als eerste zelf dacht aan het worden van een stemacteur. Waarschijnlijker is dat je op een verjaardag, een (daar is ‘ie weer!) gin & tonic borrel of op je huidige werk hebt gehoord “wat heb jij een fijne stem!”. Vooral mensen die veel telefoneren worden op deze wijze nogal eens gescout. Als je dit vaker dan 1 keer per jaar hebt gehoord, dan is het misschien ook zo.
Hoe check je of al deze mensen gelijk hebben dat je een goede stem hebt? Door een stemacteur demo op te nemen en te versturen. Je kan gewoon een demo opnemen met de apparatuur die je in je zak hebt, of waarop je deze beginners-handleiding nu leest: je telefoon. Zeker de laatste generatie iPhones en iPads hebben geweldige ingebouwde microfoons.
Misschien niet goed genoeg voor het inspreken van een echte Hollywood commercial, maar zeker voldoende voor je eerste demo. Daarbij kan je direct in de app van dictafoon je audiotakes editten (de lege of slechte gedeeltes weghalen). Superhandig dus!
Heel belangrijk: ga niet inspreken in je net nieuwe en nog lege woonkamer, maar bijvoorbeeld in een gestoffeerde slaapkamer. Als je dikke gordijnen hebt kan het handig zijn om daar voor te gaan staan. Zo boots je enigszins een geluidsstudio na in je eigen huis.
Stap 3: Je stemdemo samenstellen
Net zoals jij in 30 seconden zo ongeveer je hele Facebook timeline scant, zo geldt dat ook voor mensen die je stemdemo gaan beluisteren. Om talent te ontdekken heb je geen urenlang materiaal nodig. Vaak hoor je stemacteur talent al in de eerste seconden. En wat extra materiaal is nog prettiger. Kortom, 30 seconden is meer dan genoeg!
Maar wat ga je zeggen? Geen stress. Je solliciteert voor stemactrice, niet voor copywriter. Er zijn al tienduizenden commercials geproduceerd, dus er liggen ook al tienduizenden teksten voor je klaar. Je zou bijvoorbeeld even op YouTube kunnen kijken naar een commercial waarvan je denkt dat het in je stembereik ligt.
Ook is er een Nederlandse website genaamd Radiocloud waar je alle Nederlandse radiocommercials sinds 2007 vindt. Daar vind je vast wel een uitstekend voorbeeld voor je voice-over demo. Omdat je misschien geen productiestudio hebt, kies je er 1 of 2 uit zonder achtergrondmuziek.
Schrijf de tekst over (eventueel een woordje onderstreept waar de nadruk op ligt) en let goed op de uitspreektechniek cq. intonaties om het origineel een beetje te kunnen evenaren.
Stap 4: Je demo promoten
Dit is het moment waarin je even in de rol van een gehaaide (gin & tonic drinkende!) PR-medewerker stapt. Zoals gezegd roepen bijvoorbeeld voicecasting en stemmenbureaus nogal eens dat ze geld vragen voor het opnemen of zelfs alleen het beluisteren van je demo.
Dit zijn volgens ons niet de beste bedrijven en staan blijkbaar niet te springen om nieuw talent. Alsof Lionel Messi eerst zelf een club betaalde om gespot te mogen worden: Haha, NOT!
Goede stemmenbureaus hebben altijd hun oren – waarmee ze tenslotte geld verdienen – open. En wij denken dat ze ook echt wel even je (immers korte) demo beluisteren. Je moet dus een maillijst opstellen en je demo naar deze goede stemmenbureaus (waaronder ons, hoi!) versturen. Maar dat niet alleen. Denk ook eens aan de talloze videobedrijven en regionale radio- en televisiestations.
Nee, we doelen niet op RTL4, SBS6, Eyeworks of Talpa (al is een mail snel verstuurd), maar juist de kleinere stations (AT5, Radio West, enz.) en videoproducenten op het gebied bedrijfsfilms en instructievideo’s (ook wel explanimations, getekende uitlegvideo’s). Deze staan meer open voor nieuw talent.
Zoek op trefwoorden als regionale tv, bedrijfsvideo, videoproductie, stemmenbureau, inspreken, etc in Google en bezoek de gevonden websites om e-mailadressen te vergaren. Er zijn er duizenden, dus niet al opgeven na het versturen van 10 mailtjes!
Tip: neem niet genoegen met het eerste de beste info@productiebedrijfvoorbeeld.nl adres, maar je gaat voor pieter.de.baas@productiebedrijfvoorbeeld.nl. Als je die niet op de website vindt, dan kijk je even voor een e-mailadres op LinkedIn, want daar zit zo’n beetje iedere ondernemer op. Staat die daar nog niet bij doe je gewoon een gokje (iets met voornaam, achternaam en een puntje ertussen). Je wil tenslotte een stemacteur worden, nietwaar?
Vanzelfsprekend stuur je een kort inleidend berichtje bij je kakelverse stemdemo. Inclusief grapje. Iedereen houdt van leuke mensen en zo krijgt je mailtje nog meer aandacht.
Stap 5: Stalken, stalken, stalken
Zoals John de Mol waarschijnlijk ooit zelf in de telefoon moest klimmen om te kijken of iemand interesse had in zijn tv-format, zo geldt dat ook voor jou. Er zijn al heel wat stemtalenten gesneuveld doordat ze niet deze belangrijke stap hebben opgevolgd.
De bedrijven waar je je demo naar hebt verzonden zijn vaak druk, je demo is in de mail van de schoonmaakster beland of je bent wel gehoord maar mensen zijn weer in de waan van hun saaie dag beland.
Je moet ze dus even checken of ‘subtiel’ wakker schudden. Dit doe je met een simpel telefoontje (liefst nog met een grapje present, zeker als je ons belt ;). Vraag wie er wel eens een voice-over inhuurt, en of ze je demo hebben gehoord. Mocht dit zo zijn, en iemand is al semi-positief dan is dat super interessant: je bent er dus bijna! Vraag hem of haar naar tips. Zo kan je (als echte baas) de volgende demo nog weer beter maken.
We zijn in deze handleiding leren stemacteren niet diep op de inspreek-technieken ingegaan. We gaan ervan uit dat je over een goede stem beschikt om een beginnende stemactrice te worden. Als je interessant bent voor een productiebedrijf of stemmenbureau komen die specifieke inspreek-technieken vanzelf wel.
Tevens zal je moeten gaan ondernemen om facturen te kunnen sturen, maar ook dat is zo uitgezocht. We hopen dat onze handleiding een mooie opmaat is voor een zeer inspirerende inspreek-carrière als stemacteur, wie weet horen we je ooit nog eens terug op VoiceCowboys.