15 december 2017

STER: ‘Geen terugloop reclame-inkomsten’

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

De laatste maanden is er een hoop medialawaai over het afschaffen van kortingen bij het verkooploket van de Nederlandse Publieke Omroep, de STER. Het nieuwe verkoopbeleid houdt onder meer in dat de bekende 15 procent bureaukorting vervalt en direct in de prijs wordt verwerkt. Volgens de STER zelf maakt dit haar hele prijsbeleid transparanter. 

Wat is bureaukorting?

Wanneer je radioreclame inkoopt via Online Mediabureau Amsterdam ontvang je normaliter 15% bureaukorting. Deze korting wordt verdeelt tussen het bureau en de adverteerder. Het percentage van het mediabureau is bestemt voor de gemaakte kosten en uiteraard bedoeld als marge. Het spreekt voor zich dat een grote landelijke adverteerder voor een groter bedrag aan korting  (en marge) zorgt, dan zeg een regionale winkelketen.

Commotie bij mediabureaus

De STER heeft heel veel grote landelijke adverteerders en wil van de bureau- en volumekorting af. Onbegrijpelijk, vinden mediabureaus. Zij vinden het gek dat een adverteerder die veel inkoopt daar niet meer een beetje voor beloont kan worden. De STER brengt hierop in dat het voor grote adverteerders iets duurder kan worden, reclame bij de STER wordt echter wel bereikbaarder voor kleinere adverteerders.

Daar heeft de STER een punt, maar de marktverwachting is wel dat die ‘kleinere adverteerders’ (denk aan middelgrote webshops en dergelijke) niet het verlies gaan goedmaken van de Ahold’s en P&G’s van deze wereld. Kortom: er is veel reuring over het nieuwe prijsbeleid bij de publieke zenders.

‘Marktverwachting klopt niet’

STER-directeur Volmer zegt tegen Marketing Tribune dat de marktverwachting niet juist is, en de reclame-inkomsten – voor zover nu bekend – helemaal niet teruglopen. Volgens de STER is het slechts een onderhandelingsspel van de mediabureaus die tot aan de politiek toe op de tam-tam slaan om het beleid maar te laten bij het oude.

Volmer: “Mediabureaus willen kijken of ze het ministerie of het bestuur van de STER zover kunnen krijgen dat ze zullen ingrijpen op het commercieel beleid. Maar er zal geen enorme daling optreden in de STER-omzet, daar hoeft niemand bang voor te zijn. Sterker nog: wij zijn nu januari aan het inplannen en dat ziet er goed uit.”


Lees meer over kosten radioreclame.

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys