Als stelregel kun je nemen dat een voice-over tussen de 150 en 650 euro kost. Maar dat is natuurlijk een hele ruwe schatting. Er zijn veel factoren die de exacte prijs bepalen en daarom gaan we in dit artikel dieper in op alle belangrijke facetten die de kosten van je stem beïnvloeden. 

Tip: Bekijk hier onze Voice Over Tarieven 

Eerst dit. Over de prijzen doen bepaalde stemmenbureaus vooraf een beetje geheimzinnig. De onduidelijkheid (en soms onwetendheid) rondom het inhuren van een voice-over komt sommige bureaus natuurlijk ook wel goed uit. Zo kunnen ze een wat hoger tarief vragen en dus hun winst opschroeven. Gelukkig dwingt de online community steeds meer stemmenbureaus hun prijzen openlijk op hun site te communiceren.

De 5 belangrijkste factoren die de prijs van je stem bepalen:

1. De stem
2. De productie
3. De doelgroep
4. De uitzendduur
5. De opnamefaciliteit

wat kost een voice over

1. De stem

Voor voice-overs geldt hetzelfde als een kunstwerk: het wordt pas prijzig wanneer erover wordt gesproken. Een bekende stem zal dus een hoger tarief hanteren dan een minder bekende stem. Een gerenommeerd stemacteur moet ook meer rekening houden met zijn clientèle, hij kan zich niet zomaar door twee automerken laten inhuren. De stem is exclusiever en ook daarvoor moet worden betaald.

Overigens hoeft een lager geprijsde voice-over natuurlijk niet minder goed te zijn. Sterker nog, we kennen zelfs stemmen die we beter vinden dan menig ‘A-stem’. Een ambitieuze stemacteur zal (en kan) ook vaker een betaalbar voorstel doen. Daardoor heeft de opkomende stem weer een nieuw kunstwerk in zijn galerie en wordt de stem langzaam maar zeker steeds gewilder. Hiermee stijgt ook zijn of haar commerciële waarde. Niet heel onlogisch dus dat VoiceCowboys graag met deze opkomende A-stemmen werkt. Value for money.

2. De productie

Allereerst gaat het natuurlijk om wat je wil hebben ingesproken. Een voice-over voor een bedrijfsfilm of voicemail is begrijpelijkerwijs voordeliger dan een tv-spot. Nu zou je zeggen ‘een landelijke commercial, is een landelijke commercial’, toch is dit niet helemaal zo. De meeste stemmen speken natuurlijk liever een campagne voor Mercedes dan voor Lada in.

Maar een klant als Mercedes hoeft niet altijd de prijsopdrijvend effect te hebben voor een stem. Zo zal (daar is ie weer) een opkomende A-stem het inspreken van een Mercedes-spot graag zien als visitekaartje, en daardoor een normale prijs vragen.

De gevestigde stem ziet het eerder als een blokkade voor toekomstige automotive-klanten en zal daardoor een hogere prijs vragen. Ook hier hangt het dus weer af van welke stem je kiest. Bij het inspreken van een bedrijfsfilm of e-learning  speelt tenslotte ook nog de hoeveelheid woorden een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs.

voice over prijs

3. De doelgroep

Bij het inhuren van voice-overs wordt door sommige stemmenbureaus gekeken naar de omvang van de doelgroep en de doelgroep zelf. Zo wordt soms voor een commercial op een minder bekende landelijke zender een ander bedrag gevraagd dan een spot op de meest beluisterde zender van Nederland.

Tegelijkertijd speelt de doelgroep mee. Zo is een zender als BNR misschien niet beter beluistert dan Radio 538, maar voor (bepaalde) commerciële boodschappen wel heel interessant aangezien er veel CEO’s en bedrijfseigenaren naar dit station luisteren. De kosten radioreclame 538 vs. BNR schelen elkaar dan ook niet zoveel.

Hetzelfde geldt voor bedrijfsfilm- en e-learning producties. Sommige opdrachten hebben soms een maatschappelijke inzet, terwijl andere e-learning producties bijvoorbeeld als doel hebben iemand als belegger op te leiden.

4. De uitzendduur

In Nederland betaal je bij commercials naast het inhuren van de stem voor zijn stemmenwerk ook voor het uitzendrecht, de buy-out. Deze wordt vaak afgesproken voor een jaar. Dat betekent dat je voor commercials die langer dan een jaar worden ingezet, opnieuw met de stem moet onderhandelen. Mits je een repeat-fee vooraf hebt afgesproken.

Het komt niet vaak voor, maar je zal als stem maar iets hebben ingesproken en jezelf jarenlang terug horen. Daar wil de stem om begrijpelijke redenen compensatie voor zien. Mocht je dus een langdurige campagne in gedachten hebben, is dit zeker iets om vooraf te bespreken.

Voor bedrijfsfilms en e-learning geldt (bijna) nooit een repeat-fee. Iets wat online wordt geplaatst heeft meestal geen vooraf geplande einddatum.

voice over wijst op prijzen

5. De opnamefaciliteit

Hier kunnen we kort over zijn. Studiokosten zijn oldschool en horen niet meer automatisch meegenomen te worden in de voice-over tarieven. De meeste stemacteurs hebben namelijk een eigen homestudio die uitstekend klinkt. Dat weten al onze collega stemmenbureaus ook.

Voice-over tarieven bespaartip

Toch zijn er nog een aantal bureaus die studiohuur in rekening brengen. Gewoon omdat het kan zullen we maar zeggen, waarbij een uurtje studiohuur al snel €250 bedraagt. Zonde van je geld, want een moderne voice-over kan tegenwoordig prima zijn eigen opname regelen. Alleen doen bij echt grote producties waarbij je ook bij de opname aanwezig wilt zijn, is ons advies.

Zoals je ziet is het lang niet zo heel vanzelfsprekend dat er vooraf altijd duidelijke tarieven worden gecommuniceerd bij het inhuren van een stem. Bij stemmenbureau VoiceCowboys kun je wel zorgeloos online een stem boeken en meteen zien wat een voice-over kost.

Tip: Voice-over gezocht? Professionele voice-overs v.a. €189