7 mei 2020

Zo maak je een professionele podcast

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Een podcast maken, heb jij dit ook wel eens overwogen? Zo niet, dan is het minstens het overwegen waard. Want we leven niet alleen in een tijdperk van technologie, maar ook van audio. En niet voor niets dat Spotify de podcast tot één van haar speerpunten heeft gemaakt. Bovendien zijn podcasts voordelig te produceren en een freelance Nederlandse voice-over heb je al vanaf € 189,- . De apparatuur is ook heel betaalbaar.

Podcast maken: Waarom eigenlijk?

Hier bij VoiceCowboys omarmen we nieuwe marketing middelen, iets waar we podcasts maken zéker onder scharen. En als iets nieuw is, is de concurrentie simpelweg ook minder. Natuurlijk, over marketing zijn er talloze podcasts te vinden, maar in heel veel markten of niches kun je zeker nog de eerste zijn, met alle groeivoordelen van dien. Laten we de twee belangrijkste redenen om een podcast te (laten) maken eens bekijken, en vooral onze handleiding hoe je zelf podcasts kunt maken.

Reden 1: Podcasts bouwen een community
Een podcast verbind je met je klanten, of dit nu je huidige relaties zijn of juist nieuwe klanten. Een goede consistente betrokkenheid via podcast kan een helpen een loyale en zeer toegewijde ‘community’ rondom je bedrijf te ontwikkelen. Daarnaast profiteer je met podcasting van de voordelen van traditionele radio. Mensen voelen zich heel persoonlijk aangesproken.

Reden 2: Podcasts bevestigen jouw autoriteit
Dit deel lijkt een beetje op influencers, want influencers begrijpen dat niets makkelijker is dan content maken over zaken die je goed kent. En waarschijnlijk kent niemand je product of dienst beter dan jijzelf. Dit simpele feit stelt je in staat om jezelf als autoriteit te bevestigen. Ook kun je in je podcast belangrijke leveranciers en partners uitnodigen als gast, een mes die ook weer aan meerdere kanten snijdt.

Hoe maak je een podcast?

De twee belangrijkste ingrediënten voor een podcast zijn techniek en content. Om met content te beginnen: kies onderwerpen waar je zelf veel vanaf weet (dit is waarom mensen luisteren!) en zorg voor een goede redactie (lees: voorbereiding). Wees daarbij altijd spitsvondig. Onthoud daarbij dat de ideale lengte van een podcast net zolang is als de gemiddelde netto reistijd van je luisteraar: ca. 30 minuten.

Tip: Bekijk hier de tarieven van een voice-over

Een belangrijke radio wijsheid die ook opgaat voor de podcast, is dat de presentator klinkt als een vriend van de luisteraar. Een goede podcast klinkt alsof je zit te luisteren naar een gesprek van twee van je vrienden. Zorg dus dat je jouw eerste podcasts maakt met iemand waarvan je weet dat je daar makkelijk gesprek mee voert.

podcast maken

Hoe kun je een podcast opnemen?

Een podcast opnemen verschilt niet veel van een voice-over opnemen. Daar hebben wij als Stemmenbureau Amsterdam toevallig wat ervaring mee ;-). Het grote verschil tussen podcasts en een voice-over is dat een podcast vaak meerdere microfoons (LINK) nodig heeft. Een podcast met een gast is trouwens voor veel mensen ook makkelijker te maken. Met meerdere gasten wordt vaak voor beginnende podcasters rommelig.

Je hebt dus twee goede microfoons nodig (vergeet podcast microfoons), en een unit tussen de microfoons en je computer om de microfoons aan te kunnen sluiten. Vaak wordt hiervoor de Audient iD14 gebruikt (werkt met 2 microfoons) en twee SE x1 microfoons op een tafelstatief. Dan heb je een goed geluid en vooral een complete set voor nog geen 500 euro. Vervolgens heb je een podcast software nodig om de audio op te kunnen nemen en eventuele jingles toe te voegen, bijvoorbeeld Adobe Audition.

Makkelijkere oplossing
Overigens is er ook een nóg makkelijkere oplossing om jingles ‘live’ in de uitzending te kunnen afspelen: de Rodecaster Pro. Een prijzig apparaatje (rond de €600 euro, zonder microfoons), maar dit kan wel handig zijn als je geen zin hebt in veel audiobewerking achteraf. Zoals je ziet is podcast techniek anno 2020 eigenlijk geen issue meer. Kies vervolgens één van de populaire podcast platforms om je uitzending te uploaden, en je hebt er een nieuw marketingkanaal bij!

Vergeet de akoestiek niet!
Bij podcasts gaat het er niet om in welke ruimte jij het lekkerst zit voor je opname, maar vooral welke ruimte het beste klinkt. Een slechte ruimte is een ruimte die klinkt als een leeg huis: hol. Heb je laminaat onder je voeten dan klinkt het vaak al slecht. Een betere akoestiek heb je meestal in een ruimte met veel spullen, dikke vloerbedekking en lagere plafonds. Kortom, bel je oma en vraag of je daar je podcast kunt opnemen ;-).

Start vandaag met podcasting

Het mooie van podcasting is dat je vandaag kunt starten. Investeer in de techniek en maak een interessante podcast voor je doelgroep. Het uploaden van je podcast gaat ook supersimpel dankzij diverse platforms zoals Spreaker. Eventueel kun je zelfs de postproductie van podcasting uitbesteden. Veel influentials kunnen van nature goed communiceren, en podcasting is dan een uitstekend verlengstuk.

Kortom, podcasts zijn perfect om jouw bedrijf te promoten en nieuwe fans te maken. De techniek heb je ook binnen een paar uur door. Maar – zoals alles in het leven – doe het niet overhaast en verken je opties. Luister vooral ook naar andere podcasts en bouw er één die zich onderscheidt van de rest. Vooral in Amerika lopen ze qua podcasts voorop, hier kun je dus gratis inspiratie opdoen voor jouw niche. Succes!

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys