Zeker, ook op ons kantoor schalt op vrijdagmiddag een lekker Spotify-lijstje (deze!) Maar ons kantoor in hipsterend Amsterdam-West staat niet symbool voor de rest van Nederland. In dat licht zijn de actuele bereiks- en luistercijfers interessant die de belangenclub van radiostations (het Radio Advies Bureau) afgelopen week publiceerde.

Radio allergrootste audiomedium

Uit het omvangrijke onderzoek met meer dan 5.000 respondenten komt onder meer naar voren waarom adverteerders nog onverminderd vaak een radiospot maken & uitzenden: het live luisteren naar de radio blijft zeer populair aangezien Nederlanders gemiddeld 144 minuten per dag (!) hun favoriete radiozenders beluisteren.

Volgens het RAB is de good old radio dan ook het grootste audiomedium met een dagbereik van maar liefst 76%. Uiteraard zijn streamingdiensten ook niet meer te negeren, met een bij elkaar opgeteld dagbereik van 15%. Ook YouTube is als audiokanaal gemeten: het platform staat op plek 3 met 7%, wanneer niet wordt gekeken naar het aandeel eigen muziek zoals cd’s en mp3’s.

luistercijfers radio

Bron: RAB.fm

Het zal je niet verbazen dat ook uit dit onderzoek blijkt dat er het meest naar de radio wordt geluisterd via een autoradio (58%). Daarna luistert men het liefst via een radio/stereo-installatie (47%) en de livestream via een smartphone neemt plek 3 in (26%). Toch wordt er op mobiele devices met ca. 15 minuten per dag relatief kort geluisterd naar de radio.

Valt er dan met alle nieuwe digitale ontwikkelingen niets kritisch te zeggen radioconsumptie anno 2017? Nou, in dit onderzoek gooit men alle luisteraars van 13 jaar en ouder op één hoop. Maar vooral bij jongeren zal volgens ons wellicht een grotere verandering in luistergedrag waarneembaar zijn, wellicht dat men dit in hun volgende luisteronderzoek beter kan duiden.

Al met al kunnen durven we wel te stellen dat radio misschien een onderschat medium is. Immers, hoe nieuwe mediumtypen ook op de radiodeur kloppen, de voorsprong van het oude vertrouwde medium is nog steeds immens. De radiomarkt is overigens niet enorm meer in beweging, nieuwe radiostations dienen zich niet meer aan. Ook de luistercijfers zijn min of meer stabiel zoals je hieronder kunt zien.

Luistercijfers radiostations 2017-2016

Marktaandeel 10+ jaar

ZendersJuli-
Aug. 2017
Juli-
Aug. 2016
Radio53812,3%12,2%
Radio 210,1%8,3%
Sky Radio9,4%9,4%
Radio 18,5%8,1%
Qmusic7,9%9,1%
Radio 106,4%6,0%
Radio 3FM4,4%6,4%
Veronica4,2%4,0%
100%NL3,6%4,0%
SLAM1,6%1,8%
Bron: NLO 2017

Van de bekende radiostations hebben alleen 3FM en Qmusic rake klappen te verwerken gekregen in het afgelopen jaar. In beide gevallen zijn grote veranderingen in de programmering de oorzaak. Zo weet inmiddels heel Nederland en z’n moeder dat Mattie en Wietze niet meer een radiostelletje zijn en Giel Beelen (naast dj ook voice over stem) verdween eerst uit de ochtend van 3FM om vervolgens helemaal van de zender te verdwijnen.

Er wordt weleens gezegd dat de radio een behang is waar niet bewust naar wordt geluisterd, maar de bovengenoemde twee gebeurtenissen bewijzen dat radiopersoonlijkheden belangrijker dan ooit zijn. De pers schreef maar al te graag over de radiorel van Mattie & Wietze en ook het afscheid van Giel werd breed uitgemeten. Luisteraars gingen vervolgens massaal op Facebook in discussie. Kortom: radio is en blijft nog steeds het perfecte gesprek voor bij de koffiemachine.