Bij inspreekwerk denk je eerder aan een tekenfilm inspreken dan een game inspreken. Toch zijn er steeds meer stemacteurs die een stem inspreken voor een spelletje. Nou ja, spelletje. Zeg maar gerust: Games met een hoofdletter G. De gaming industrie is namelijk een sterk bloeiende industrie.
Ieder jaar worden er weer meer games gemaakt en al die spelletjes moeten natuurlijk wel worden ingesproken door.. stemacteurs. De bekendste stemacteur op dit vlak is de Amerikaanse Laura Baileys. Als je de afgelopen tijd een handvol games gezien: grote kans dat er meerdere zijn ingesproken door voice-over fenomeen Laura Bailey. Naast dit spreekt ze ook nog zeer regelmatig tekenfilms in. Tijd voor een paar vragen.
Hoe begon je met inspreken?
“Ik speelde tijdens mijn studie in het theater en één van mijn tegenspelers deed al stemmenwerk in de tekenfilm Dragon Ball. Hij vroeg of ik zin had om ook auditie te doen voor die tekenfilm. Ik had er eigenlijk geen voorstelling van, maar ben wel auditie gaan doen. Op die manier kreeg ik de kleinere rol van Trunks.
Vanaf toen werd het al redelijk snel meer. Maar het echte werk kwam toen ik verhuisde naar Los Angeles. Hier worden zo ontzettend veel tekenfilms en games ingesproken, dat er voor een stemacteur altijd werk is.
Dacht je tijdens je acteerwerk al aan stemacteren?
“Om eerlijk te zijn: zeker niet. Ik wist niet eens wat het was. Wat dat betreft is het ook wel een wereldje op zichzelf. Tijdens mijn jeugd deed ik al wel voor de lol gekke stemmetjes inspreken, maar qua werk was alles waar ik aan dacht een gewone rol in een televisieserie, film of het theater.
Dus toen ik voor het stemacteren werd gevraag dat ik eerst: “Wat is dit van gekke wereld en is dat wat voor mij?!” Maar inmiddels kan ik niks anders meer voorstellen om te doen, dus superleuk om hiervan onderdeel te mogen uit maken.”
Is de stemmenwereld veel veranderd?
“Toen ik mijn eerste werk tijdens de studietijd kreeg was het allemaal wat amateuristischer. Ik zat vooral lol te trappen in de gang en het inspreken van de tekenfilm deden we bij wijze van spreken even bij. Nu is het veel professioneler. Dat hoort denk ik ook bij het professioneler worden van deze industrie.
De afgelopen tien jaar deed ik alleen maar voice-over werk voor tekenfilms en video games, en deze industrie is behoorlijk veel veranderd. Qua volwassenheid is het gewoon te vergelijken met de filmindustrie.
Zijn zeer diverse rollen lastig?
“Het is wel lastiger om een type te doen wat je nooit eerder hebt gedaan, maar daar laat ik me niet echt door tegenhouden! Zeer typische stemmen die moeilijker zijn, zijn het meest stressvol. Ik doe zelfs wel eens audities en denk: “hopelijk krijg ik deze rol niet!” Maar gelukkig heb ik inmiddels veel meer training en ervaring in het stemmenwerk. Echter, als ik terugdenk aan toen waren de lastige audities toch echt wel stressvol.”
Wat is je favoriete rol?
“Mijn favoriete rol is de anti-hero. Dit karakter heeft vaak twee gezichten. Bijvoorbeeld een schurkachtige kant maar tegelijkertijd een warme kant waarvan je kunt houden. Die twee verschillende gezichten van zo’n karakter kan ik waarderen en is ook leuk om te spelen.“
Laura Bailey deed haar eerste stemmenwerk in de tekenfilm Dragon Ball Z (1999). Haar meest recente rol was Supergirl in de game Injustice 2. Ze is geboren in 1981 en woont samen met haar man Travis (ook stemacteur) in Los Angeles. Je kunt haar volgen op Instagram.