22 juli 2019

De kracht van (veel) korte commercials

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Dat korte commercials populairder worden, hoef je de voice-overs van VoiceCowboys niet meer te vertellen. Zij spreken ze immers dagelijks deze commercials in. En vooral door internet commercials worden ook de traditionele rtv-spots korter. Want kort zorgt voor meer aandacht, meer contactmomenten, sterke branding en komt de creativiteit van reclamemakers ten goede.

E-commerce reus Bol.com testte het korte formaat met negen verschillende video’s van vijftien seconden. Het belangrijkste resultaat: kort bracht een betere balans tussen merk en verhaal. Commercials waren op radio en televisie vaak veel langer, 30 tot wel 45 seconden. Dat is natuurlijk voldoende tijd om een verhaal te vertellen dat vermaakt. Lange commercials hadden daarentegen ook het probleem dat de branding er nog even achteraan werd geplakt. Leuke reclame, maar wie was de afzender?

Denk maar aan het welbekende ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer in de jaren ’90 bijvoorbeeld. Reclamemakers discussieerden er naar hartenlust over in de Adformatie comment panels. Met als conclusie: deze campagne was waste of money omdat er geen enkele link met het merk Centraal Beheer was. Oeps!

Millennial goudvis verzuipt in lange spots

Tegenwoordig moeten merken bovendien online sterk aanwezig zijn en blijven, waar content veel sneller wordt verwerkt uiteraard. Dus om online ook een goede indruk te maken, moet de content ‘snackable’ zijn. De bekende Amsterdamse reclamemaker Hans Perukel vergeleek millennials al met het geheugen van een goudvis, aangezien na zo’n 5 seconden de aandacht al flink wegzakt bij millennials.

Uit een groot pre-roll onderzoek bleek dat de aandacht bij tien seconden nog verder wegzakt en bij vijftien seconden mag je helemaal blij zijn dat er nog wat mensen bewust online naar je commercial hebben gekeken. En dat terwijl een lange commercial al zo’n vijf seconden nodig heeft voor een fatsoenlijke, maar minimale introductie van de hoofdboodschap.

Ook is algemeen bekend dat in de reclamewereld dat korte commercials bijna net zo goed als langere commercials op reclamebekendheid. Daarbij is is de productie van een 30-45 seconden commercial simpelweg veel prijziger, waardoor adverteerders er doorgaans voor kozen om iedereen met één commercial aan te spreken. Terwijl je juist met simpele 5 seconden spots veel variaties kunt opnemen en uitzenden, waardoor je winnende boodschap eruit kunt pikken en meer bereik kunt geven.

Growth hack: 5 seconden RTV-spots

Wanneer je denkt aan een tv- of radio commercial moet je rekening houden dat deze spots worden verkocht per 5 seconden eenheid. Je kunt op radio en tv dus niet zoals op YouTube een 6 seconden spot inkopen (tenzij je 10 seconden betaalt), maar een 5 seconden spot uiteraard wel. 5 seconden is krap, maar vergeet niet 2x 30 seconden spots óók 12x 5 seconden betekent: dus 10 contactmomenten méér!

Een legendarisch voorbeeld vinden wij de propositie van 123inkt.nl: voor de goedkoopste inkt ga je naar 123inkt.nl. Ieder extra gebruikt woord doet waarschijnlijk afbreuk aan deze propositie. Als je deze boodschap vervolgens 10 jaar lang consistent 12x per dag communiceert, kan iedere Nederlander met een radio of tv deze wel opdromen. En voor de prijs van 2x 30 seconden spots per dag. Enfin, je snapt ‘m.

Bye, bye 30 seconden spots?

Nee hoor, we zullen straks echt niet enkel 5 of 10 seconden commercials zien. Je kunt er simpelweg geen merkverhaal kwijt, zelfs niet in 15 seconden. Vooral onbekendere merken en zeker nieuwe producten hebben de tijd nodig om een boodschap over te brengen. Maar korte commercials zijn zéker een growth hack voor bedrijven ‘zonder Coca-Cola budget’ met een zeer duidelijke propositie.

Denk bij het lanceren van een nieuw product dan ook direct aan het volgende: ‘hoe vertel ik dit in een 5 seconden commercial?’ Of nog concreter: ‘welk probleem los ik op in 5 seconden?’ Dat scheelt je een hoop (zend)tijd.. en geld!

Zoek je een professionele voice-over voor jouw korte radio- of tv-commercial? VoiceCowboys heeft naast een radio- en media bureau een uitgebreid on- en off-line voice-over netwerk en weet altijd de meest uiteenlopende opdrachten in te vullen. Vragen? Bel, chat of mail ons gerust. 

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys