In Europa kennen we vooral Spotify als #1 platform voor audiostreaming, maar in Amerika kennen ze ook een andere grote partij: Pandora. Deze dienst is sinds 2001 actief en kent 75 miljoen maandelijkse gebruikers. Pandora is ook een datapartij, en introduceert nu als eerste platform hyper-gepersonaliseerde reclamespots.

Net als bij Spotify kan men bij Pandora al boodschappen serveren op basis van bekende data als leeftijd, geslacht, locatie, tijdstip en bijvoorbeeld muziekvoorkeuren. Nieuw is dat Pandora het spits afbijt op het gebied van zeer gepersonaliseerde boodschappen.

Spotteksten dynamisch samenvoegen

Zo wordt een radiospot niet meer als één geheel gezien, maar kunnen verschillende elementen in een radiocommercial worden samengevoegd per luisteraar. Om deze dienst mogelijk te maken heeft het bedrijf met Pandora’s Dynamic Audio een nieuw platform ontworpen om de hyper-gepersonaliseerde reclames mogelijk te maken.

toekomst van de radiocommercial

Waarom wij graag deze nieuwe ontwikkeling melden, is dat muziekstreamers (als technologie-partijen) vaak het voortouw nemen ten opzichte van de traditionele radiostations. Echter, de traditionele FM-stations worden ook steeds meer via internet beluistert en je zult zien dat deze techniek over een tijdje overal ingeburgerd zal zijn.

Hoe klinkt dat in de praktijk?

Is dat interessant voor jou als adverteerder? Wij denken van wel. Iemand uit Amsterdam die van indie- en festivalmuziek houdt, zou je een voice over kunnen serveren die zegt: “Hey, het wordt vandaag super lekker met 25 graden in Amsterdam. Kom je straks ook naar het foodtruckfestival in het Westerpark?”. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

We horen keer op keer opnieuw dat contextueel relevante boodschappen een winnaar zijn, of het nu gaat om Facebook, YouTube, of straks de muziekstreamers en radiostations met interactieve radiospots. Wij denken  dat het daarom een kwestie van tijd zal zijn dat ook Spotify deze vorm van adverteren zal aanbieden voor haar freemium gebruikers.

Stem radiospots af op zenders

Mooi dus, die hyper-gepersonaliseerde spots. Toch kun je met deze insights nu al aan de slag. Te vaak horen wij één versie van een radiospot die wordt uitgezonden op zowel BNR als Radio 538. Dat kan veel slimmer, en wij helpen je met onze kennis graag bij het zo creatief mogelijk bereiken van Nederlandse radioluisteraars.

Lees meer over radioreclame.