18 oktober 2020

Hoe start je als voice-over in Nederland?

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Wekelijks krijgt ons stemmenbureau vele voice-over demo’s toegestuurd. Ergens is het nog logisch ook: je denkt over een goede stem te beschikken, hebt de juiste apparatuur gekocht en een voice booth ingericht, dus je wilt het liefst nog vandaag voice-over worden bij een goed aangeschreven agency. Het vervelende nieuws? Een geslaagde voice-over Nederlands gaat andersom te werk.

Hoe werken voice-over bureaus?

Opdrachtgevers van Nederlandse voice-over bureaus verlangen logischerwijs extra service en zekerheden. Dit betekent ook dat een stemmenbureau niet zomaar aan kan rommelen of lukraak nieuwe voice-overs kan toevoegen. Iedere stem van een bureau moet ‘raak’ zijn. Daarom hebben bijna alle voice-overs van ons bureau zichzelf als freelancer al ruimschoots bewezen.

Vaak wordt een goede voice-over door onszelf gespot, waardoor wij contact opnemen in plaats van andersom. Ons klanten portfolio met duizenden opdrachtgevers werkt dan als een extra springplank voor de voice-over in kwestie, waardoor een win-win situatie ontstaat: een nieuwe goede stem in onze stemmenbank en extra opdrachten (en omzet) voor de al succesvolle stem.

Bedrijfsfilm voice-overs inspreken

De vraag komt dus op hoe jij ervoor kunt zorgen dat je door onze Agnes, die alle stemcastings doet, gebeld wordt. Het antwoord: heel veel vlieguren maken door vele bedrijfsfilms in te spreken. Veel nieuwe voice-overs denken namelijk bij voice-overs inspreken aan klussen voor voor tv- en radioreclames. Maar de dagelijkse praktijk is, ook voor de meest populaire voice-overs, het inspreken van informerende webvideo’s voor bedrijven.

voice over worden

Hier begint meteen de valkuil voor nieuwe voice-overs, men denkt toch snel dat een ‘bedrijfsfilpie’ inspreken een piece of cake is. In de praktijk zul je echter ervaren dat 4 minuten belangrijke informatie overbrengen heel wat lastiger is dan een doorsnee reclamespotje van 20 seconden. Ervaring is op het gebied van bedrijfsfilms is echt key.

Hoe word je voice-over in bedrijfsfilms?

De meest geboekte bedrijfsfilm voice-overs zijn altijd stemacteurs met de meeste ervaring en vlieguren. Nu begrijp je meteen waarom de meeste stemmenbureaus zo terughoudend zijn met het toevoegen van nieuwe talenten. Het is dus zaak om eerst zoveel mogelijk bedrijfsfilms van jouw stem te voorzien. Maar hoe doe je dat zonder stemmenbureau? Net zoals de meeste andere voice-overs begonnen: je stem bij videoproducenten aanbieden.

Eerst een leuk weetje. Als je in de Kamer van Koophandel zoekt op videoproductie kom je al snel een kleine 40.000 bedrijven tegen. Hierbij zitten natuurlijk de grote bekende tv-producenten, maar vooral ook heel kleinere productiebedrijven en freelancers. Dit is een voordeel én een nadeel. Je moet jezelf bij heel veel mensen op de kaart zien te krijgen, maar het is niet een alles of niets model, waarbij je slechts één kans hebt om door te breken. Eerst veel pogingen wagen dus.

Een bekende Nederlandse stemacteur worden

Velen denken dat onze Nederlandse stemacteurs het simpele geluk hadden om vertegenwoordigd te worden door een stemmenbureau. De praktijk is dat onze stemacteurs jaren hebben moeten werken voor de plek waar ze nu zijn. Daarbij is zeker in het begin niet leidend hoe goed je bent, maar hoe graag je voice-over worden wilt. Gaandeweg krijg je ook steeds beter zicht op welke tone of voice het best bij je past en door video freelancers wordt gewaardeerd.

stemacteur worden voiceover auditie

Wanneer je een bekende voice-over worden wilt, loont het zeker om eerst je marketing vaardigheden bij te spijkeren. Een duidelijke, geloofwaardige website en die onder de aandacht krijgen bij je doelgroep is een must. Een netwerk opbouwen via Linkedin of Facebook groepen (gericht op video editors) is ook een bewezen strategie. Uiteindelijk zul je misschien ook bij ons op de radar komen, waardoor je profiteert van maximale zichtbaarheid en voldoende opdrachten om te kunnen spreken van een fulltime voice-over. Makkelijk is het dus zeker niet.

Voice-over cursus: doen of niet doen?

We krijgen nogal eens de vraag of het helpt wanneer men een voice over ‘cursus’ gaat doen. Zoals we al schreven: alle succesvolle voice-overs die er hun beroep van hebben gemaakt zijn er er gekomen door hun opgebouwde parktijk ervaring. Dus niet door een auditie te doen op een voiceover cursus of opleiding die inspelen op de droom van veel mensen. Het beste advies als je voice-over wilt worden blijft: héél veel ervaring achter je microfoon opdoen (en geduld hebben).

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys