22 februari 2021

Hoe kun je radiospots & voice-overs pre-testen?

Anne
BLOGGER & MARKETEER | WAS OOIT BARISTA

Marketeers die ervaring hebben met radiocommercials hoef je niet meer uit te leggen dat je maar een paar seconden hebt om de aandacht te pakken met een radiocommercial. Daarbij komt dat radio nog steeds een beetje wordt ondergewaardeerd, omdat tv-reclame bij de meeste reclame- en mediabureaus toch meer sexy wordt gevonden. Maar uiteindelijk gaat het om de bang-for-buck, en juist daar slaagt het medium radio met vlag en wimpel.

Radiospot inclusief voice-over vanaf € 850

Radio is een logische stap voor merken die in korte tijd veel Nederlanders willen bereiken. De drempel ligt een stuk lager dan televisie, al is het maar omdat je bij VoiceCowboys voor slechts € 850 euro een radiospot maken kunt, inclusief voice-over stem. De productie van televisie spots is bijvoorbeeld vele malen duurder, zo kost niet zelden de tv voice-over al meer dan € 850, en dan moet de video nog geschoten worden.

Hernieuwde populariteit radioreclame

Kortom, de lage productie- en media-kosten maken radio het waard om in te investeren. Ook hebben de opkomst van digitale radio en streaming services zoals Spotify Radio bijgedragen aan de hernieuwde populariteit van radioreclame. Niet vreemd als je je bedenkt dat ‘de radio’ en dus ook radiocommercials, praktisch overal aanwezig is. In auto, in huis, op de werkplek, waar niet kun je beter zeggen. Bovendien worden consumenten zo’n twee uur voor hun aankoop bereikt, waardoor radio ook een uitstekend actiemedium is.

Opvallen tussen alle radiocommercials

Toch ben je natuurlijk niet de enige adverteerder in het reclameblok van een radiostation. Daarom is het zaak op een slimme manier op te vallen. De Nederlandse Loterij deed dat in het verleden superslim met Koning Toto. Zo werd middels rapper Donnie een slimme verbintenis gemaakt tussen voetbal en hiphop. Met slim muziek- en taalgebruik, en een persoonlijkheid die zich enorm leent voor humor, waren alle ingrediënten voor een succesvolle radioreclame in huis.

Slim geschreven radio jingles

Humor is dus een belangrijk wapen voor een succesvolle radiocampagne. Maar logischerwijs kun je ook veel met audio doen, met gezongen jingles en audio logo’s in het bijzonder. Denk maar aan de ultra-korte commercial van Carglass. Iedereen zal de jingle kunnen meezingen waarin meteen de sterke punten van dit bedrijf worden uitgelegd (of erin worden gestampt ;-).

Radiocommercial & voice-over pre-test uitbesteden

Wat veel adverteerders niet weten, is dat je tegenwoordig ook heel voordelig je radioreclame kunt pre-testen. Dus meten of deze wel zo goed is als je dacht, vóórdat ie on-air komt. Bovendien kun je door verschillende voice-over teksten te schrijven zien welk script het beste werkt. En een goedkope voice-over hoeft niet slechter te testen dan een dure.

Kortom, de kosten van het pre-testen verdienen zich ruimschoots terug met een succesvollere campagne. Meer weten hierover? We vertellen je graag over succesvolle test-cases die we eerder mochten doen, totale kostenplaatje en hoe we zo’n test voor jouw campagne kunnen opzetten.

Onze voice-overs hebben al 7.500+
commercials en films ingesproken.

Zoek jij ook een professionele voice-over?
Regel het vandaag bij VoiceCowboys