Voor de meeste bedrijven geldt anno 2019: je klant bevindt zich online. Traditionele reclame blijft natuurlijk een vaste waarde, maar de focus verschuift steeds meer naar sociale media en zoekmachine marketing. Online zijn de budgetten echter wel kleiner. Waarom is óók voor online marketing een professionele voice over van belang?

Kinderlijk eenvoudig
Agnes Kiela, casting manager bij VoiceCowboys: “Voice-overs inspreken lijkt echt kinderlijk eenvoudig. Er is altijd wel iemand bij een bedrijf met een mooie stem die zegt: ‘ik doe het!’. Maar daarna krijgen we regelmatig voice-over opdrachten binnen omdat men niet tevreden was over de hobby-stem. Dan beseffen bedrijven hoe belangrijk een professionele voice-over is, wat al begint met een professionele voicemail laten inspreken.”

Volgens Kiela denken bedrijven dat voice-overs nog steeds prijzig zijn: “Bedrijven die al radio- of tv-reclame maken denken dat een voice-over al snel meer dan 500 euro kost. Maar dit is echter alleen bij zulke broadcast producties het geval. Vooral bedrijfsfilms laten inspreken is eigenlijk supergoedkoop, vanaf 149 euro bij VoiceCowboys. Een tarief dat in het niet valt van het totale marketingbudget, voor de meeste bedrijven.”

professionele voice over

Altijd binnen budget
Dave Leusink boekt jaarlijks meer dan 250 verschillende voice-overs voor VoiceCowboys: “In de reclamewereld hoef je mensen het belang van een goede stemacteur niet echt uit te leggen. Maar vooral bij online marketing zie je dat bedrijven steeds meer dingen zelf doen. En gelukkig kan dat ook, gezien het grote aanbod van fantastische online tools. Ons bedrijf is erop gebouwd. Maar je ziet ook dat voice-overs inspreken nog echt vak- en mensenwerk blijft.”

Gelukkig worden voice-overs ook qua pricing steeds flexibeler: “Toen ik met het stemmenbureau begon vroeg een gearriveerde stemacteur makkelijk bedragen boven de 1.000 euro voor het inspreken van 4 pre-rolls. Nou, leg zo’n tarief maar eens uit aan een ambitieuze start-up. Inmiddels komt het eigenlijk nog maar zelden voor dat een er geen professionele stem kan worden gevonden binnen het budget. Voice-overs begrijpen misschien de klanten en hun uitdagingen ook beter.”