Lidl heeft het pad gekozen van ‘De Bekende Nederlander’, en dan is het niet zo gek dat men uitkwam bij Frans Bauer. Veel bekender en Hollandser dan Frans wordt het namelijk niet, zelfs in de Amsterdamse Bijlmer zal menigeen weten wie die olijke levensliedzanger is. Maar hoe is het met de creativiteit van deze productie gesteld en wat schuift zo’n schnabbel voor ome Frans?
Op het refrein van Bauers’ grootste hit Heb je even voor mij is een parodie bedacht met Heb je Chi-nees voor mij. In de tv-spot geeft Bauer een optreden in een concertzaal en scheurt hij vervolgens met piepende bandjes naar huis, omdat Mariska hem heeft bericht dat ze vanavond Chinees gaan eten: zijn ultieme lievelingskostje.
Maar om zijn geliefde nummertje 24 met extra nasi en rode saus blijkt helaas niet te gaan. Op tafel staat een ‘Hollands’ potje Chinese stamppot, wat Nederlanders wellicht moet inspireren om creatief met stamppot om te gaan. Niet geheel toevallig is deze stamppot nu ook in de reclame bij Lidl.
Merken ♡ Frans Bauer
Tot zover het stukje storytelling. Wat schuift zoiets voor De Stem uit Fijnaart? Tegenover De Ondernemer zegt Robert de Vries, die met Quality Bookings BN’ers koppelt aan merken, wat het Bauer zou kunnen opleveren: “Lidl heeft flink betaald voor iemand als Frans Bauer. Ik durf te stellen dat het om meerdere tonnen gaat. Alle merken willen hun naam aan zo’n sympathieke man verbinden.”
Op social media wordt overigens zeer wisselend gereageerd op de nieuwe campagne van Lidl. Zo zegt een marketeer: “Wauw. Zo slecht dit… Echt kilometers door de ondergrens van slecht gezakt. Sneu om de carrière van ons Frans op deze manier de nekschot te geven. En wat is die eindgrap triest. Lidl zou er goed aan doen om hun marketingafdeling direct op straat te zetten.”
Reclamemaker: ‘Simpel wérkt!’
Wij vroegen tv- en reclamemaker Hans Perukel naar de spot te kijken. Hij is enthousiast: “Ten eerste heeft de gemiddelde Nederlander na kerst minder geld te besteden. Ten tweede is stamppot goedkoop tegen zeer lage kosten te produceren. Dus lekker laten aanprijzen door de gewoonste man van Nederland, en wie kan dat beter dan Frans? Laat die kassa van Lidl maar rinkelen, simpel wérkt!”